Äta och skriva böcker...

... handlade det om idag på VågaVa.

Vi bjöd nämligen på årets julbord i Ljungby... och jag är fan imponerad av oss... hur vi med ett leende på läpparna trixar och pular ihop massor av gott käk... själv gjorde jag väl inte så mycket men jag har min årliga uppgift... att fixa till...


... köttbullarna och...


... prinskorvarna...

Det svåra är inte att steka dem... nä svårigheten ligger i att vakta dem från alla lååååååånga...


... fingrar som vill ta sig ett smakprov.

Men till slut hamnade i alla fall allt käket där det skulle vara... i våra mätta magar *L*.

Och så satt vi där... smaskandes på godis och drickandes kaffe... så där härligt mysigt som det kan vara efter en god måltid... och vi pratade om att skriva böcker... jag och två skrivande kvinnor... mina öron spetsades... för någonstans inom mig bär jag på en dröm... att kunna skriva en bok.

Att jag sitter här och förmedlar mig med hjälp av ord är fan ingen självklarhet... jag visste att jag inte kunde skriva för några år sedan... det hade jag nämligen lärt mig i skolan... den som var bra på matte kunde inte vara bra på svenska... så skrivandet var inget för mig... för jag var en hejare på matte *L*... detta var något som jag accepterade... och tänkte väl inte mycket mer på det... tills jag fick en förfrågan om att skriva en artikel till en tidning som högskolan i Halmstad gav ut.

Jag hade varit där och föreläst och de ville ha en artikel i sin tidning... jag tackade för intresset och berättade för dem att det tyvärr inte var möjligt eftersom jag ju inte kunde skriva... de gav sig inte... sa åt mig att göra mitt bästa och att de sedan kunde fixa till det så att det blev läsbart... och eftersom utmaningar och jag är sådana goda vänner tackade jag ja.

De tog in min artikel utan att ändra ett ord... flera sidor långt var det.

Känslan av att kunna få ner någonting i text var för mig som att lära mig cykla på nytt... jag var stolt som en tupp.

Så när vi satt och pratade idag lyssnade jag verkligen... det kanske inte märktes så mycket eftersom jag pratade en hel del också *L*... det blir ofta så när jag blir intresserad av något... jag blir intensiv *L*...

Kommentarer :

#1: Eva t

Hej Min Vän !

Tänk att det finns människor i vår närhet som tycker att vi har något att säga / något att förmedla. konstigt att du nämner detta idag, detta är något jag hört många gånger genom åren och så sent som igår.

Låg t.o.m här i min soffa igår och smakade på en titel till mitt verk, hihi.

Inledningen till boken formulerades också så smått ja du tänk vilka verk vi bär på.

Ser fram emot att läsa din och få den signerad, lovar dig ett exemplar av min..............stor kram.



skriven
#2: Eva t

Hej Min Vän !

Tänk att det finns människor i vår närhet som tycker att vi har något att säga / något att förmedla. konstigt att du nämner detta idag, detta är något jag hört många gånger genom åren och så sent som igår.

Låg t.o.m här i min soffa igår och smakade på en titel till mitt verk, hihi.

Inledningen till boken formulerades också så smått ja du tänk vilka verk vi bär på.

Ser fram emot att läsa din och få den signerad, lovar dig ett exemplar av min..............stor kram.



skriven
#3: Eva T

Hej igen, Min Vän!!!!

Nu kommer frågan, har du kört med färdigbullar, eller................?

skriven
#4: peter

Jo det var fuskbullar såklart L... nån måtta fick det ju ändå vara L.



Jo vi har allt materialet till flera böcker inom oss L... ja herregud... det är ju bara förnamnet L.



Vet bara inte riktigt hur jag ska forma en bok... i vilken form... självbiografisk är lite b... nä det finns nog en annan väg L.



Vad ska DIN bok heta då?

"målade heta bilar" kanske L?



(((kram)))

peter

skriven
#5: Mia

Hej igen :-)!

Vi delar samma dröm, du och jag!

Åhh, vad jag skulle vilja skriva en bok... mitt enda problem är att jag inte alls vet vad den skulle handla om! Försöker skylla på att jag ingenting kan och ingenting vet... Men det är bara skitsnack. Jag kan en massa och vet ännu mer!

Den dag som jag äntligen vet vad den skall handla om, så slår jag till!

Du är ju faktiskt skitbra på att skriva, så du kan gott ta å göra ett försök... men vad skulle DU skriva om? P&K

skriven
#6: peter

Det var precis detta som var så intressant för mig att lyssna på idag... hur man "skissar" fram en bok... precis som att måla en tavla L.



En sak vet jag... att blir det som jag målar så vet jag inte vad den kommer att handla om föränn den är skriven... mina tavlor får sina namn efter jag målat dem... för det är då jag ser vad det är jag målat L.



Jag är övertygad om att du kommer att skriva en rackarns bra bok.



(((kram)))

peter

skriven
#7: Anonym

Så, nu har jag länkat till din blogg, har även länkat till en tjej som heter Liane, hon är min lilla skyddsling. Hon är halvsyster till min dotter, hon har haft det väldigt tufft den tjejen. Hon har växt upp med en missbrukande mamma och en plastpappa som har knarkat sig till en psykos. Hon har en väldigt bra blogg, hon är väldigt ärlig och öppen när hon skriver. Läs gärna hennes blogg om du får tid någon gång. Jag tror att hon skulle må väldigt bra av att läsa din också, att det faktiskt finns hopp, att det faktiskt finns människor som klarar att ta sig ur ett missbruk.

skriven
#8: peter

Tack min vän... som du säkert ser så har jag länkat till dig också... å så var jag inne och kollade på hennes blogg... skrev en kommentar... så kanske tittar hon in här...



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :