En kväll på krogen...

... är inte längre samma sak som det en gång var...

... jag vaknar inte bakfull imorgon... har inte varit i slagsmål... eller ens en gång det minsta lilla otrevlig... jag har inga minnesluckor... slipper ångest... vaknar inte i någon annans säng... slipper supa bort ytterjackan (har för länge sedan tappat räkningen på alla kläder jag strulat bort i fyllan och villan)... är inte luspank och skyldig mina vänner pengar... ja kort sagt... en kväll på krogen ser helt annorlunda ut idag än vad den gjorde för massa år sedan.

Det beror inte på att det är måndag... nä precis som förr spelar det ingen roll vilken dag i veckan det är när jag går på krogen... nä den stora skillnaden är att jag bytt ut innehållet...


... i glaset.

Så visst stämmer det att... stora förändringar börjar med små förändringar.

Att dricka vatten istället för sprit gör stor skillnad i mitt liv *L*...

Som att jag kan välja mitt sällskap... äta gott... vara trevligt social... ta bilen hem... vakna pigg i morgon bitti (eller nja det kanske inte är helt sant *L*)... se mig själv i ögonen och fortfarande gilla vad jag ser... vakna där jag vill och bör vakna... och ha pengar kvar på kortet.

Och allt som jag gjort är att jag bytt ut innehållet i mitt glas... så enkelt... det känns nästan overkligt att något så enkelt kunde vara så svårt för mig... men å andra sidan så kan jag faktiskt känna tacksamhet över att vara alkolist när jag tänker på det... för hur skulle jag annars kunna förstå vilken skillnad innehållet i ett glas gör med mitt liv...

Samma krog... samma folk... ett annat val... ett annat liv...

Kommentarer :

#1: naken Snigel

Eftrsom jag själv inte dricker alkohol, min kropp gillar inte det helt enkelt, och inte jag heller;)..Kan ta en cider om det måste skålas osv...men det tycker folk är tråkigt och har svårt att förstå;)...Men jag gillar det helt enkelt inte. Tur det kanske;))

skriven
#2: naken Snigel

men i sommras drack jag tom sprit på min systers bröllop;))....åh, fy fn, vad jag var sjuk efteråt;(((...Tur folk inte gifter sig så ofta;))....För jag kräks i en vecka efter;))



God natt vän

skriven
#3: H

Grattis till ditt "nya" liv =)

Jag dricker heller inte mycket alkohol, men är tacksam ändå...att jag lever det liv jag lever. Jag vet skillnaden ändå.

Och precis som sniglon så blir jag grymt bakis av bara lite sprit så jag avstår hellre....hehe

Men jag är även glad för att jag KAN ta ett glas eller två med mina vänner, det är ju trots allt ganska kul att dricka alkohol....i lagom doser...



kram!

skriven
#4: Mia

Jag tycker att alla dessa "nyktra" sanningar är så härliga att läsa. Jag är inte absolutist. Visst super jag till ibland. Men jag blir bara glad och partar fram till 6 på morgonen. Å det händer ungefär 1 gång vart annat år. Nästa gång blir den 16 januari (Mina alkoholförtäringar är ordentligt planerade ;-). Då skall NCC ha en ohyggligt stor personalfesst inne i Stockholm, och jag å Anders har beslutat att vi skall bo på ett hotell i närheten, det är inte helt okomplicerat att ta sig hem till Nynäs mitt i natten. Däremellan dricker jag inte en droppe! Inte ens ett glas vin till maten (det smakar skit). Å sjuk blir jag efteråt, ALLTID! Kramelikram!

skriven
#5: peter

Jag har full förståelse till varför människor väljer att dricka alkohol ibland... trots allt så är det ju en social drog som hjälper många att slappna av... och jag kan faktiskt trivas rätt bra bland människor som fixar att dricka socialt... att jag inte gör det är ju mitt problem L... jag blev ju ALLTID för full... så jag hade inget val... mer än att lära mig bli lika social på nykter kalliber... å fan... det är en riktig höjdare L... det har fått mig att inse att det finns inga hinder... jag kan göra precis vad jag vill med mitt liv L.



(((kram)))

peter

skriven
#6: naken Snigel

Yes you can;)))



Kram

skriven
#7: Kicki

Ja du vännen visst kan man ha trevligt utan alkohol...tyvärr hade jag en period på 1,5 år i mitt liv när mina fina underbara barn fick en helgalkis till morsa. och även någon gång i veckan...jag var svag i ett förhållande och klarade inte av att stå emot...men jag vaknade tack å lov upp och insåg vad jag gjorde mot mina barn...utan denne mannen vid min sida

skriven
#8: naken Snigel

Ja, fast jag väljer nog det lite för sällan tror jag;))...tom med mamma undrade om inte vi kunde dricka en flaska vin ihop;))....mao hon ville prata!



så jag ska nog ta ett glas vin med henne, bakfyllan är värd det;))....För hon vill ju bara kunna prata;)



Kram

skriven
#9: naken Snigel

min mamma ska det ju vara;))



G O G R ;))) (gör om, gör rätt, kort)



Kram

skriven
#10: Elvira

Ja tack gode gud,för Loka Citrus;D

Nu mera när jag kommer in på min lilla kvarterskrog, så tar krögaren fram en Loka innan jag hinner säga ett pip...Känns riktigt bra!

Känner så väl igen storyn, att inte kunna se när det faktiskt räcker, utan blir katastrof varje gång..

Å vakna på fel ställe..med fel människa..hade pippi på att tappa nycklar, mobiler å plånböcker sista tiden..huhhh..

Nä som sagt, vatten är bra..(hehe, men första tiden hällde jag i mig 14 loka på raken, utan att reflektera, fniss..inget missbruksbeteende här inte, å nej)

Stora kramar

skriven
#11: Eva T

Hej Min Vän !

Nu ska jag vara lite elak, Ok med ett glas eller mer ifall man klarar det men hur attan kan det vara "VÄRT" att vara sjuk för att dricka. Om man nu inte är alkis förstås och är "tvungen" till det-

Jag åker ju ex inte hem till folk med magsjuka för att dom å jag har så trevligt ihop för att sen bli sjuk efteråt.

Min åsikt är därmed att alkohol är överreklamerat och att " vanliga" folk är rätt korkade.

.....Antingen så super man skallen i bitar eller skiter i det, hur enkelt som helst i min gamla värld, alltså.........

Kram

skriven
#12: naken Snigel

Du är inte elak. Men min mamma behöver kanske behöver prata, och då är det värt det. Nej jag är ingen alkoholist, men jag vill göra det för att min mamma behöver det. Alla hittar sin lösning. Du hittar säkert din någonstans;)...Vanliga människor är inte korkade, dom har bara inte vågat se;))

skriven
#13: Eva T

Hej Snigeln,,,,,,

Jag drack och knarkade med mina män för att dom "behövde" det.

Ok du är inte alkis men min fråga: kan inte din mamma dricka och prata utan att DU dricker, eller.

Argumentet lät lite konstigt.

skriven
#14: naken Snigel

jag förstår hur du tänker;) Men min mamma känner kanske att det blir obalans, att jag sitter och tittar på medans hon dricker, och då känner hon sig dålig. Och ja, det är ett konstigt resonemang, men man hittar lösningar om man ser varje situation. Och nej min mamma är heller ingen alkoholist;) Men väl inlindad i sina fördommar och känslor. Och om det kan underlätta för henne att jag dricker ett glas med henne så gör jag det mer än gärna.

Är det så svårt att förstå vanliga människor för dig?

skriven
#15: Eva T

Hej Min Vän !

Nu känns det som jag går över gränsen på din blogg men jag ska alldeles strax sluta med detta......

Nä Snigeln, jag har inte svårt att förstå "vanliga" människor det jag har svårt med är det förstå att det "vanliga" drickandet fortgår trots nutidsmänniskans intellekt och insikter.

skriven
#16: naken Snigel

Det håller jag med om;) Jag tycker nog att just alkohol är bland den mest "dubbelmoralierande" drogen som finns;)...Men allt kan brukas och missbrukas. Vi kan bara ta vårt egna ansvar, var och en. Sedan kan man tycka massor om det. Men det gäller väl allt. Och vi människor ÄR inte smarta;))se hur världen ser ut;) Konstigt, nä, mänskligt, Ja!

skriven
#17: peter

Jag skrattar igenkännande när jag läser om hur du sveper loka L... jag var precis likadan... nu har jag bättrat mig och också kommit på att det på ett hyfsat hak faktiskt ofta kan erbjudas väldigt goda alkoholfria drinkar... när jag var i Berlin för några år sedan så var det som att komma till ett himmelrike vad gällde dessa alkoholfria drinkar.



Å ni andra som fixar det där med att dicka alkohol kan jag mycket väl förstå... både då det gäller att dela på en flaska vin eller festa till det rejält... och det är såååååå skönt att jag inte stör mig på det för en enda sekund... det värsta som jag kan råka ut för nu är att jag kan bli ifrågasatt för att jag INTE dricker... jag brukar svara den som ifrågasätter det att han/hon inte vill träffa mig full L... för jag är ju som du Eva... allt eller inget L.



Idag har jag ett val... å skulle jag hamna bredvid någon som inte fixar att dricka... allra helst den där personen som "anförtror" sig åt mig med sina alkoholproblem på fyllan... suck vad jobbigt det kan vara... ja men då kan jag ju alltid gå därifrån... eller ta bilen L.



Ja det är min åsikt och den får stå för mig... något jag har märkt när jag är ute är ju just det där att ALLA super inte skallen i småbitar... vilket förvånade mig mycket L... nä det finns ju människor som är hur trevliga som helst med alkohol i kroppen... och som låter mig vara hur nykter jag vill L



(((kram)))

peter

skriven
#18: naken Snigel

Om människan var så smart så skulle ingen börja knarka, droga, eller dricka;))

skriven
#19: naken Snigel

Eller ens röka tobak;)



GOGR



Kram Till Er ALLA;)

skriven

Kommentera inlägget här :