Mina känslor...

... styr inte mitt liv längre.

Det betyder inte att jag slutat att känna... nä... jag känner fan mer än någonsin.

Men jag är inte längre slav under mina känslor... jag behöver inte aggera ut på en känsla omedelbart utan kan istället lyssna på vad känslan har att säga mig... och det är en frihet att kunna göra det... för paradoxalt nog har jag lärt mig lita på mina känslor... och kan låta dem vägleda mig... å det är en jävla skillnad mot att vara styrd av dem.

Jag har inga dåliga eller bra känslor... jag har bara en massa känslor.

När jag var styrd av mina känslor delade jag upp dem i bra eller dåliga känslor... och det var ett väldigt effektivt sätt att låta dem ta över kontrollen i mitt liv... för att manipulera mitt känsloliv är inga större svårigheter för mig... nä det är ju skitenkelt... regel nummer ett för mig när jag ska göra det är... var ett offer.

Att vara ett offer funkar alltid... för det betyder ju att jag inte har någon möjlighet att ta ansvar... för att ta ansvar ska man akta sig för om man vill bli ett offer för sina känslor... att vara ett offer är jättebekvämt... då finns både problemet och lösningen utanför mig själv... att rekomendera om man t.ex. vill bygga ett riktigt dysfunktionellt förhållande... något som man givetvis kan förneka och istället döpa om till ett passionerat förhållande... det är jag väldigt bra på *L*.


... så här såg mina relationer ut.

När jag var tillsammans med någon så fanns det bara två läge... sprulande lycka eller klump i magen... blev det mot förmodan någon gång lugnt i dessa förhållande så blev jag livrädd... och undrade var det var för fel som jag inte upptäckt än... trygghet och balans skrämde skiten ur mig.

Idag så förstår jag varför... det är såååååå enkelt att leva i ytterligheterna... där är jag trygg... i kaoset... jag är inte ett endaste dugg rädd för katastrofer... nä jag är rädd för att vara trygg och i balans.

Och visst är det flippat... jag har märkt att genom att inte låta mina känslor styra mitt liv så blir resultatet just trygghet och balans... för alla känslor är okej... och mina känslor är faktiskt helt ofarliga så länge jag inte aggerar ut på dem direkt... och ett ypperligt hjälpmedel för att se vad det är jag borde göra... det är inte alltid vad jag vill göra *L*... för jag har märkt att mina känslor oftast är ett resultat på min handlingar.

Jag tycker om att känna... och vågar idag lyssna på mina känslor... å faktiskt så har jag lärt mig att lita på mina känslor...

Kommentarer :

#1: naken Snigel

Det Är mina känslor jag litar på. Utan dom kan jag göra vad som helst.

För när jag känner att det känns rätt, så är det rätt för just mig.och när jag känner att det är fel, så är det just fel för mig. Mina känslor har aldrig skrämt mig, tvärtom! Utan dom hade jag legat död för länge sedan;).......

skriven
#2: naken Snigel

När jag stänger av mina känslor blir jag farlig, både för mig själv och andra;)......

skriven
#3: Anonym

Ännu en stor sanning, skriven i ord..

Mina känslor har styrt mig också..i evigheter..speciellt ilska..eller om det kanske va misstolkad rädsla..är fortfarande lite osäker på vad som är vad ibland..

Men jag har ju å andra sidan bara kommit små pyttesteg på den här vägen, så det kommer, är helt övertygad, och det du skriver hjälper massor..lite som en extra reservsponsor på något vis, fastän interaktiv, eller nåt,,hehh, hur som helst, tack tack för att du är du, å delar med dig av dig själv..

Stora kramar

skriven
#4: naken Snigel

Ilska, cynism, bitterhet brukar ju komma som summan av att man stängt inne just känslor, och man inser det;)



Tack själv, sponsorn;)

skriven
#5: peter

Ja det är livsfarligt för mig att inte lyssna på mina känslor... att manipulera och trixa med dem kommer att få mig att plocka upp drogerna till slut... och det är ju samma sak som att ta livet av mig själv... å det vill jag ju inte L.



Å jag måste utfärda en varning till er... det mesta jag skriver om på min blogg är mina egna funderingar och tankar... och jag behöver en sponsor för att inte göra om mitt misstag att bara lyssna på mig själv... jag har några sponsier och till dem ger jag det som min sponsor ger till mig... annars så skulle jag lätt ha kunnat krångla till det L... så för allt i världen... lyssna på er egen sponsor L... men tack för komplimangen.



Ja att stänga inne känslor är ju som att bygga en bomb.



(((kram)))

peter

skriven
#6: naken Snigel

Exakt, det är direkt livsfarligt att stänga in dom. Många tar ju livet utav sig just pga det. Bättre att småbomba hela tiden, dvs visa och känna känslor. Därmed säger jag inte att man ska skrika och gapa eller så. Men ta ansvar som du sa för det man faktiskt känner. Annars lurar man ju sig själv, hur smart är man då??...s



Nej ser inte dig som en sponsor;))..men du har mycket bra tänk för att vara en VANLIG människa...s



kram

skriven
#7: naken Snigel

Ska skriva en blogg till Dig min vän nu;)...så håll dina klara ögon öppna; kommer ta en liten stund;)



Kram

skriven
#8: naken Snigel

För Du är en komplex liten filur;)

skriven
#9: naken Snigel

Det var min blogg till dig;)Känslohavet....stormar.

Det är känslor för mig

skriven
#10: Elvira

Fööör snabb på enterknappen tror jag...ehh? Vet inte om jag skickade kommentaren..eller om jag fick med att det va jag som skrev.. Å nu ser jag inget alls..bahhh,,tålamod med tekniken är nog bra att öva på..

kramis

skriven
#11: Elvira

Aha, men titta, nu kom det ju fram igen!!

Jo men så klart, menade bara att du skriver kloka tankar, eller hur man nu ska uttrycka det, min sponsor är min stora hjälte kan jag ju säga, så henne lyssnar jag på , å tar efter, å tar in.. så mycket jag kan.. Vet att jag har min livskvalitet idag, delvis just därför..

Hur som helst, ha en bästa kväll..

Förresten..hur gick det med tjädern? Bor den kvar?

Kram kram

skriven
#12: naken Snigel

Logiskt!?;))

skriven
#13: naken Snigel

OBS! Förtydligande: Jag ville visa hur stark en känsla kan vara, och hur viktigt det är att man tillåter sig att småbomba lite istället;)



Alltså, ingen kärleksförklaring!!!!!!

skriven
#14: naken Snigel

Min dikt till dig var absolut INGEN kärleksförklaring;))...jag ville bara visa en känsla, och hur viktigt det är att uttrycka dom för mig;)

skriven
#15: naken Snigel

gör om gör rätt;)

skriven
#16: peter

Hehe... jo nog är jag en komplex liten filur alltid L... å tack för dikten du skriver verkligen riktigt bra dikter... de berör... tycker att du ska ge ut en diktsamling.



Jag log lite när jag läste din blogg om vanliga och riktiga människor också L... det finns en tanke bakom när jag kallar mig själv för en vaaaaaanlig människa... men det har du så klart listat ut redan L.



Å teknikens under... ojoj... jag och tekniken kommer inte alltid riktigt överens L... och kloka tankar har vi gott om vi som möts här i cyberrymden... du och jag är ju en del av ett VI... å VI är en kraft starkare än oss själva om du frågar mig L.



Tjädern har jag inte sett till på flera veckor... snyft... han kanske inte kände sig välkommen när jag hade min tjädernoja... hoppas att han kommer tillbaka och ser att han är välkommen L.



(((kram)))

peter

skriven
#17: naken Snigel

Din blogg funkar dåligt ikväll, knölar när man postar kommentarer;)

skriven
#18: naken Snigel

Tack!...Håller väl med i allt, typ;)



Hur ger man ut en diktsamling?



kram

skriven
#19: peter

Var inte orolig... jag förstod mycket väl vad du menade med din dikt... och jag står fast vid att jag tycker att du ska ge ut en diktsamling... för om jag hajar det där med dikter rätt så ska väl de om något uttrycka just känslor... och det gör du hur bra som helst tycker jag.



(((kram)))

peter

skriven
#20: Anonym

Vet inte faktiskt... kanske går man till ett förlag som sysslar med just det och visar sina dikter?



(((kram)))

peter

skriven
#21: naken Snigel

asg

skriven
#22: naken Snigel

Det är väl så man ska göra;))...jag skulle vilja, men vet inte om jag vågar riktigt ännu, bloggen känns så bra just nu, jag har hittat min skrivlust igen, och då vågar jag inte utmana mig så mycket ännu;))...Men det kommer, och det kommer snart;)



KRAMAR

skriven
#23: peter

Jag har hört någonstans att ibland så kommer man faktiskt längre om man tar små steg i taget... lita på din känsla L.



(((kram)))

peter

skriven
#24: naken Snigel

Always!..



Tack!

skriven
#25: naken Snigel

Byt ut orden i ditt blogghuvud med;)))



Kram

skriven
#26: naken Snigel

Kanske "En Riktig Människa"

skriven
#27: Anonym

words.words.without meening is like a book without pages.innehallslost

det er så lett att prata prata prata men svarare att leva leva leva efter det man sager.

jag tror inte att du ar riktigt sa bra pa att leva som du lar.som du vill ge intruck av

skriven
#28: peter

Nej byta ut texten i mitt blogghuvud tänker jag inte göra L... att vara vaaaaaanlig är att vara vacker och värdefull... å jag tror att vi alla är födda i ren kärlek... vackra och värdefulla... så att vara vaaaaanlig är att komma ihåg det som jag ibland kan glömma (att jag också är född i ren kärlek).



Ja ord utan handling gör inga större förändringar... det kan jag hålla med om... å naturligtvis är jag inte så bra på att leva som jag vill vara... men jag blir bättre och bättre på det ju mer jag tränar... i handling L.



(((kram))

peter

skriven
#29: naken Snigel

Är det inte det som är själva meningen, att ständigt "lära om" och våga se sig själv i spegeln, varje dag!....Det viktigaste är inte ATT man gör det utan försöker lite varje dag!



Kram

skriven
#30: Elvira

Byta? Varför? Ordet vanlig..? Att vara vanlig är vackert, håller med Peter där.. En vanlig människa känner, älska och har drömmar..en vanlig människa kan, vill och försöker.. Jag är åxå en vanlig människa, och det är jag förbaskat stolt över!!

Tänk hur olika man kan definiera ett vanligt ord..spännande..

Stora kramar

skriven
#31: peter

Ja det är häftigt hur ord kan betyda olika saker för olika människor... vanlig för mig är att våga gå ur rollen som annorlunda jag levt i hela mitt liv... och att känna den förvåning jag kände över att "bara vara vaaaaanlig"... hur skönt det var att känna mig delaktig i samhället och att det fanns en plats för mig... det trodde jag faktiskt inte L.



Å jag håller med... varje dag är en ny dag att förändras på... och stora förändringar består ofta av många små förändringar.



(((kram)))

peter



skriven
#32: naken Snigel

Språkförbistring var dagens ord;)...Om du läser min blogg så förstår DU/Ni hur jag menar med vanlig.



Men jag är som jag är, presic som Ni. Människa. Och ja, jag försöker bli en Riktig Människa.



Same, same, but differnt!

skriven
#33: peter

Ja... same, same but differnt L.

(((kram))

peter

skriven
#34: peter

Ja... same, same but differnt L.

(((kram))

peter

skriven
#35: naken Snigel

Different!



Gör om, gör rätt!....



kram

skriven
#36: peter

L



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :