Tystnaden...

... är nästan öronbedövande här där jag bor.

Solen står lågt... det är mitt på dagen och jag går ut...


... utanför mitt hus...

Och när jag står där så slår det mig... det är knäpptyst... nästan kusligt.
Jag tittar mig omkring... och känner på den...


... tystnaden...

... det är årets mörkaste dag... och fåglarna som jag brukar höra där jag bor verkar ha flyttat till varmare och ljusare platser... för här är det alldeles tyst...

Det är rätt skönt att kunna reflektera en smula över detta... kunna ta en paus och riktigt kunna känna in tystnaden... det är vackert... och samtidigt lite kusligt... här ute i skogen kan det vara så tyst att det nästan blir till ljud... en dånande tystnad *L*... idag blev jag förvånad över den för jag har nästan bara upplevt den när det ligger snö på marken.

Och så tänker jag vidare... ska snart åka in till staden... tre dagar före julafton... kontrasterna... mellan här hemma och staden är såååååå tydliga dessa dagar före jul... och imorgon ska jag ju kasta mig in i juleriet... handla julklappar och allt det där som hör julen till... men jag ser fram emot det... det intensiva *L*.

Men idag så är det min sons födelsedag... det är barnen som får mig att inse att jag blir äldre... fan han fyller 19 år... vuxen... å ändå alltid ett barn för mig *L*... när han var tre år så lärde han mg en viktig sak... han hade dille på att leka motorcykel... sprang omkring och brummade... och då slog det mig... han lekte inte motorcykel... han var en motorcykel *L*... snacka om att vara närvarande i nuet och kunna leva sin fantasi *L*... jag minns det ögonblicket när jag förstod.

Tystnaden som den är utanför mitt hus finns inte...


... här inne... 

... här är det ljud lite överallt... jag hör min dotter på övervåningen... en TV låter i bakgrunden... datorn brusar... en klocka tickar... ganska tyst men inte öronbedövande tyst...  

Kommentarer :

#1: Kicki

Att kunna lyssna på tystnaden..är helt fantastiskt..gör det ute i stugan...och det är inte förrän då man inser vad tystnad är...i början tyckte jag det var lite kusligt, sen...åkte jag ut dit för att få vara ett med den..

skriven
#2: peter

Ja det är en speciell känsla... måste upplevas L.



(((kram)))

peter

skriven
#3: Henrik

Den där tystnaden ja, det är alltför sällan jag upplever den, bor ju i storstaden. Har minnen från norska och svenska fjällen men även Sahara. Kan återuppleva tystnaden, storheten och sinnesron som kommer därav, aaahh!



Apropå vintersolståndet och motorcyklar så var det fint väder idag och jag beslöt att ta hojen till mötet. På hemvägen blev jag suugen (igen,hehe) så jag tog en tur ut ur stan till Gunnebo slott och trakterna däromkring. Vilken grej att kunna åka en nöjestur på hojen på årets kortaste dag, bara ett halvår kvar till midsommar. Ger mig hopp!



Kram Henrik

skriven
#4: naken Snigel

Den hörs även i Norrland;)

skriven
#5: naken Snigel

Själv hör jag massor av musik just nu;)...HÖGT!

skriven
#6: naken Snigel

Henrik, såg att vi postat nästan samma, samtidigt!...s

skriven
#7: naken Snigel

barnen är fan dom klokaste utav alla;)..När ska alla inse det bara;)



Grattulerar din kloka son i tanken;)



Tack!

skriven
#8: Henrik

Snigel, nu blev jag förvirrad =S Vad hade vi postat och var, som var nästan samma????

skriven
#9: naken Snigel

H, Du skrev att i fjällen så hör man tystnaden, och nästan på samma klockslag så postar jag "att i Norrland så hör man tystnaden;))

skriven
#10: Henrik

Aha, tack! Ja det var 9 sekunder mellan dom inläggen så det var tight. Telepatiskt kanske... :o)

skriven
#11: naken Snigel

Helt klart;))

skriven
#12: peter

Det är något visst med ytterligheterna... svart får mig liksom att förstå vitt och tvärtom L... och ja nu går det mot midsommar... som jag ska fira i Umeå... vilken kontrast mot mörkret nu L... och jag kallar mig själv fortfarande för en stadsmänniska... och då har jag ändå bott på landet i över 25 år L... drömmen är att ha en lägenhet i New York och huset här hemma... så att jag riktigt kan känna ytterligheterna och njuta av dem L.



Ja barn funderar inte så mycket... de bara är L... sen brukar vi väl "glömma" bort det enkla och spenderar mycket av vårt liv till att minnas det som vi redan kan L.



(((kram)))

peter

skriven
#13: naken Snigel

"Det enkla är det vackra" var det någon vis människa som sa;)



Kram

skriven
#14: peter

så rätt så rätt...



(((kram)))

peter

skriven
#15: naken Snigel

Tänk att dom alltid har det!;)...dom kloka;)

skriven
#16: peter

L...



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :