Viktiga papper... och annat skräp...

... ligger som vanligt lite här och där hemma hos mig.

Hur gör ni människor?

Ni vet... jag kommer hem och tar med mig innehållet i brevlådan och slänger det på köksbordet... sätter på kaffe och går igenom posten... räkningarna för sig... det är ju rätt enkelt att sköta dem nu när jag betalar dem via nätet... eller nja lite krux är det väl... å då menar jag inte att vissa har OCR-nummer (heter det så?) långa som faaaaaaan... jag får ta en penna och sätta små punkter för att kunna hålla reda på dem... nä grejen är att jag slänger inte räkningen direkt... den läggs i en hög någonstans... sen väntar jag tills den högen är hur stor som helst... och så slänger jag den *L*.

Reklamen har jag inga problen med... den slänger jag direkt.

Nä det är de där andra papperna... som på något sätt är viktiga... de hamnar sidan om min dator på...


... köksbordet.

Ganska snabbt så blir det ju en blandad hög med all möjlig skit som bara ligger där och skräpar... min förra tjej fick tuppjuck på mina jävla högar... som nästan alltid handlar om... "sen"... "ska bara"... och "imorgon"... men som ändå känns viktiga på nåt sätt... jag ska ge er ett exempel...

... Ett papper som jag fick av skolan som jag ska börja på i Januari...som berättar att jag är välkommen... var vi ska vara... när vi ska vara där... en vägbeskrivning... och vad vi behöver ha med oss... ett rätt typiskt "viktigt" papper för mig... som nu ligger där i högen sidan om datorn... och jag undrar lite på varför jag behöver spara detta?

Den information jag behöver är egentligen ett telefonnummer för att ringa och meddela när jag anländer... och det värsta som kunnat hända om jag inte hittat det är att jag sökt upp det på nätet... så varför sparar jag det?

Är jag rädd för att jag ska drabbas av en akut hjärnblödning och glömma bort att jag ska vara där?

Ett tag la jag alla sådana här papper i en annan hög i en låda... jag hittade en sån hög nu när jag städade här hemma... jätteviktiga papper... från 2004... jaha... det verkar som allt funkade rätt bra ändå *L*.

Å vad gör man med julkort... födelsedagskort... vykort... och alla sådana saker... slänga dem känns inte rätt... nä de hamnar i en låda... och jag börjar få rätt många sådana lådor nu... nostalgi... visst... men viktigt... nja...

... hur gör ni mina kära läsare... med alla era "viktiga" papper...

Kommentarer :

#1: Henrik

Kan inte hjälpa dig, har högar själv... Och är livrädd för att det, när jag nån gång slänger nåt, ska ha smugit sig in nåt papper som faktiskt är viktigt. Men väntar spänt på konstruktiva förslag...



Kram Henrik

skriven
#2: Anonym

Jag har också alltid undrat. Men jag sett hos grannen att hon har en pärm. Det är ett bra trix, men då måste man gå oh köpa en sån...och ett register då kanske. Sen koma ihåg att sätta in alla papper. Under rätt flik.

Slänger du reklamen direkt är ju ett tips att sätta upp en lapp på brevlådan att man ingen reklam vill ha. ;-)

Lycka till...jag har högar överallt. men det är ganska bra, för man kan kasta de gamla ju...behålla de nya högarna. Slippa samla pärmar.

Jag har funderat på...att köpa en scanner och ett externt minne till datan där jag scannar in dom och sparar dom. men vet inte. det funkar med högarna om man kastar efterhand...hehe

skriven
#3: Eva T

Hej Min Vän !

En jättehög på en av köksstolarna en liten "aktuell" på bordet räkningarna i en låda direkt å sen en liten hög där med "småmagasin" Accent, transport fontantidning amnesti och en å annan leva bo å klickbilaga med bra å ha repotage mm............många högar men blivit bättre. Alla små lösa lappar med bra visdomsord telenr kom ihåg....boktitlar med mera hamnar i en eller två små byttor i köket............inga bra förslag alltså. Hur gick det med biltvätten...........förresten jag har fått en bil, lite jobb kanske men ändå.

skriven
#4: peter

Kunde väl nästan ana att detta inte var något som jag var ensam om... pärmar är ju inte helt fel tänkt... i min dator så har jag ganska bra koll på var jag har olika grejer... eller bra och bra... allting är ju relativt L.



Reklamen eldar jag upp... grymt praktiskt med en braskamin... så det är inget större problem... de andra högarna hamnar ju också där till slut... utom det där jag inte vill slänga... nostalgin L.



När jag gick mycker på tjack så fick jag för mig det där med pärmar... ojojojoj... det blev så mycket ordning att hälften kunde vara mer än nog L... det blev helt enkelt för organiserat... jag hade pärmar för allt... mycket pärmar blev det L.



Nä det ska vara enkelt... kanske tre lådor... en för en vecka gamla grejer... sen en för en månad... å så till sist en för elden L.



(((kram)))

peter

skriven
#5: peter

Du kan läsa om biltvätten i mitt senaste inlägg... jag följde ALLA dina råd L.



Med högarna så ligger vi ju ungefär på samma nivå L.



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :