Full fart gör mig inte stressad...

... nä att ha mycket att göra är lugnt... högt tempo kan jag nog faktiskt njuta en smula av mellan varven... det är inget som stressar mig.

Nä jag blir stressad av det jag INTE gör... borde gjort... och kanske allra helst sådant jag INTE VILL göra.
Då kommer de som ett brev på posten... mina "favoriter"... "sen"... "ska bara"... "i morgon".
De tre uttrycken skapar det mesta av min stress... å stress är farligt för mig... kan faktiskt få mig både full och påtänd.

Inte direkt... nä... först så kommer den inre oron och hälsar på... en obekväm känsla som är mest påtaglig i min mage... för att slippa den sätter jag igång med en massa grejer... inte då det jag bör göra utan mest en massa annat... å oron växer... det börjar bli jobbigt att umgås med vänner... och av någon anledning så ökar nu antalet idioter radikalt... å jag börjar bli arg... på allt möjligt.

Låter jag det gå vidare så kommer jag att börja isolera mig... dra mig undan... känna mig ensam... missförstådd... utanför... annorlunda.

Till slut så kan jag faktiskt bli så trött på allting att jag inte ser någon mening med att vara drogfri... känner känslor som... "nu skiter jag i allt"... hopplöshet... apati... och då är jag riktigt illa ute... bryter jag inte detta så är det bara en tidsfråga innan jag plockar upp drogerna igen... å naturligtvis så har jag helt och hållet "glömt" bort att allting började med några gamla favoriter... "sen"... "ska bara"... "i morgon".

Känns rätt bra att vara medveten om detta idag... å kunna göra något åt det *L*... det är ganska enkelt... om jag tar en dag i taget... gör upp en plan över vad jag behöver göra... stryker det som inte är såååååå viktigt... sänker ribban en smula *L*... så att jag har marginalerna på min sida... några få saker... å så går jag till handling... och gör dem *L*... i vilket jävla tempo som helst... för det spelar ingen roll om det går fort eller långsamt... huvudsaken är att jag gör dem *L*.

Kommentarer :

#1: ingalill

oj oj.. och god morgon. klockrent igen. den här processen känns igen..och hur jag bryter den och då känns det så BRA, så jag undrar varför jag inte gör det tidigare. skönt att inte vara ensam om detta. men jag har ibland använt mig av ett tips jag hörde på en talar-cd..-ta ett beslut om att göra lite varje dag. sakta försvinner det jag jobbar bort. vissa dagr vill jag göra mer men då håller jag mig till beslutet "två kärror" om dagen. och så plötsligt är allt borta och jag har gjort det under struktur..känns det igen, vännen? jag har hört det från dig om jag inte minns fel. men det du skrivit här om stress-process fast tvärtom är nyttigt att se över. vi vill ju inte ha dåligt mående utan känna oss tillfreds m oss själva. kram kram värdefulla och vackra människa. i

skriven
#2: Anonym

skriven
#3: ingalill

oj oj..och God morgon. nu är vi där igen..klockrent! den här processen känns igen och upphör liksom inte. det blir snö-bolls effekt. liten boll som rullar och blir större och tyngre att stoppa. Har hört ett bra tips från talar-cd, att se något som under lång tid stör en..ok, vi provar att inte se stör-momentet osv men till slut får jag ta ett beslut om att göra något åt det. bestämmer mig för att "köra två" kärror om dagen. ibland går det så lätt så jag vill köra fler..men då kör jag bara två kärror pga beslut. vips, är stör-momentet borta och jag mår bra av att ha gjort det under struktur och hinner undra varför jag inte gjort det tidigare eftersom det känns så bra..nu bör vi veta att det här är en process som tar lång tid, lite förnekelse, en del våndor och mycket diciplin...men är så befriande när det är gjort. känns det igen, vännen? jag är så glad för din blogg..kram kram och en hel del sinnesro till dig. ingalill

skriven
#4: Anonym

oj oj..och God morgon. nu är vi där igen..klockrent! den här processen känns igen och upphör liksom inte. det blir snö-bolls effekt. liten boll som rullar och blir större och tyngre att stoppa. Har hört ett bra tips från talar-cd, att se något som under lång tid stör en..ok, vi provar att inte se stör-momentet osv men till slut får jag ta ett beslut om att göra något åt det. bestämmer mig för att "köra två" kärror om dagen. ibland går det så lätt så jag vill köra fler..men då kör jag bara två kärror pga beslut. vips, är stör-momentet borta och jag mår bra av att ha gjort det under struktur och hinner undra varför jag inte gjort det tidigare eftersom det känns så bra..nu bör vi veta att det här är en process som tar lång tid, lite förnekelse, en del våndor och mycket diciplin...men är så befriande när det är gjort. känns det igen, vännen? jag är så glad för din blogg..kram kram och en hel del sinnesro till dig. ingalill

skriven
#5: ingalill

hej igen..idag strular det för mig. först verkar det som om jag inte får iväg kommentar, sen ser jag att det gått iväg och har då hunnit skicka ett till. ser ut som om jag har en sån dag då jag inte "följer flödet" utan jag ska bara ha det som jag vill ha det, Då kan det se ut så här. kram kram från mig. ingalill

skriven
#6: Anonym

skriven
#7: peter

hehe... jo den talarcd:n känner jag till... det var ju jag som talade L... å som du sa... högen försvann i ett naffs.

Nu ska jag ner på min yoga å se om jag kan få hjälp denna dagen med att komma in i "flödet" L.

Ha det bäst min vän!

(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :