Svårigheten...

... med min 15 minuter om dagen städning är inte att komma igång...

Nä det stora problemet är att sluta efter 15 minuter... som idag... fixade till sovrummet... bort med alla gamla böcker på hyllan ovanför sängen... dammtorka... dammsuga... svabba av golvet... slänga i sängkläderna i tvättmaskinen å sätta igång den (här fuskar jag faktiskt lite eftersom jag hänger upp på tork efter jag tvättat å ibland så slänger jag t.o.m. i en ny tvätt i maskinen... men det kan jag leva med)... bädda rent med nya sängkläder... å vipps...


... ikväll så ligger jag mellan rena lakan i ett väldoftande rent sovrum.

Det tog mig 17 minuter (jag tog tiden *L*)... å jag ville inte sluta... har ju en tom hylla ovanför sängen att fylla.
 
Man kan ju undra varför det är så VIKTIGT för mig att sluta när jag väl kommit igång... jag skulle ju lätt ha hållit på i några timmar idag... har inget speciellt för mig... ska vara hemma idag.
Men jag vet hur jag funkar... när jag inte städat på ett tag så bygger det bo i huvudet på mig... jag gör det så stort... å det är då det blir så svårt för mig att komma igång... genom att begränsa mig så gör jag det lätt som en plätt att fixa till lite varje dag... hallå... 15 minuter... det är ju ingenting *L*.

Men fan vad jag hinner med mycket på den korta tiden... känner mig väldigt nöjd just nu... kan med glädje lägga mig på soffan och kolla på en film... det är jag värd... jag har gjort vad jag ska göra idag... nu är jag ledig.

Kommentarer :

#1: Emil

faktist ingen dum ide att små städa varje dag några minuter...

skriven
#2: peter

ja det funkar... brukar passa på precis innan det visas någonting TV:n som jag vill se... för att kunna sluta efter mina 15 minuter L... å jag blir fett nöjd varje gång jag fixar det L.

skriven
#3: ingalill

hej peter. jag är så glad för din blogg!! japp, så är det. jag har provat att göra som du.. och det funkar. har hört det på cd för att tag sen och det är så klockrent. inte svårt heller. och känslan av att vara nöjd m det man gjort är så befriande. det sitter inte i mängden man gör utan..nånstans vid att ha gjort enl plan och får det gjort för att det inte blir så svårt att komma igång. medan dagrna går så når man slutmål (men bara för den veckan, så klart) och ser resultat av arbetet och känner sig färdig. för ett par dagar ialla fall..kram till dig. ingalill

skriven
#4: peter

Ja visst är det helt otroligt så enkelt något kan vara... å precis som du upplever det gör jag med... den där häftiga känslan att vara nöjd... WOOW L.

(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :