Addiktolog...

... är min blivande titel.

Någon kallade denna titel för en "hittepåtitel"... och det ligger kanske något i det... men jag ska vara ärlig och säga att jag börjar brinna för min utbildning och för vad min  titel står för... mer och mer för varje dag... för jag tror på vad jag gör... jag tror på vad min titel står för... och att det finns ett stort behov av addiktologer i vårt samhälle.

Jag föreläste igår och jag har befunnigt mig i en uppförsbacke ett litet tag... det har varit jävligt tungt att föreläsa och jag har riktigt fått kämpa för att kunna leverera en föreläsning som jag är nöjd med... som vanligt så är jag ju min värsta strängaste domare och har ju en talang när det gäller att trycka ner mig själv i skorna...

... jag snackade med en kille som jag samarbetat med i många år om detta nu när jag träffade honom både i Stockholm och Göteborg... han har ju hållt på att föreläsa ännu längre än jag... och det var skönt att prata med honom... känna att han förstod precis vad det var jag pratade om när jag förklarade att jag hade haft svårigheter med att "stå på tårna" den senaste tiden... och det var vad som behövdes... för jag kunde känna att jag fick tillbaka lite kraft och började brinna som jag vill igen... för att kunna förmedla och få fram mitt budskap...

... och det budskapet är addiktologens... ett budskap som jag av hela mitt hjärta står bakom... det är enkelt att stå och prata framför människor när man tror på vad man säger... och det är inte bara enkelt... det är en gåva att bli lyssnad på... att bli mött med respekt... som addiktolog... ja ta mig fan... "hittepåtitel"... vem bryr sig... huvudsaken är väl att det funkar... eller hur?

Och eftersom jag är en så otroligt lyckligt lottad kille så kunde jag ju gå på ett möte i Göteborg och träffa massor av vänner som jag lärt känna i Göteborg efter jag flyttat därifrån *L*... och det var också skoj att träffa en annan addiktolog på det mötet *L*... 

... för att inte prata om hur flippat det kändes att sitta och fika efter mötet... prata lite om vad jag hade fått till mig på föreläsningarna idag... det handlade lite om nya droger som blivit poppis efter det att jag blev drogfri... och när vi satt och fikade så kunde jag prata med några yngre vänner... bli lite uppdaterad... för de är ju  proffsen i verkligheten... som använt sig av just dessa droger... och jämföra lite med vad jag fått lära mig av de proffsen som jobbar med att ta hand om dessa människor och forska fram statistik om allt möjligt... eller som tullarna att försöka stoppa drogerna... mycket intressant att lyssna på också...

... och för mig blir det bara tydligare och tydligare... ett drogproblem kan inte lösas med droger... och viktigast av allt... jag tror på vad jag förmedlar när jag påstår att drogerna inte är mitt problem trots att jag är både alkolist och narkoman...

Kommentarer :

#1: Henrik

Hej där, du får säga till när du är i Göteborg så kan vi ses å tjöta lite...

Beroendeterapeut är min blivande "hittepåtitel" det är nog ungefär samma. Dom får ju hitta på nånting när det inte finns nåt officiellt. Eller hur?



Kram Henrik

skriven
#2: Anonym

Beroendeterapeut säger ju något om vad det handlar om,men addiktolog används av scientologerna som en titel i en sekt.Dem som håller i kursen är en sekt vars namn jag inte minns, men de tillhör Hans Scheikes verksamhet, han som piskade och våldtog. Paret Fjellström är ju Scheikes lärjungar och samarbetsparter, deras arbetsmetoder påminner om Freuds, där man hela tiden försöker närma sig sexuella anspelningar. Hur som helst en mycket tvivelaktig och smutsig verksamhet det där med"addiktologutbildning" och kopplingen till scientologerna, sexsekter och utnyttjande av svaga personers lättillgänglighet.Lycka till med det du kallar addiktolog, jag valde att sadla om till biolog.

skriven
#3: peter

Jaha... suck L... och nu är det inte dig jag suckar åt Henrik... men det vet du ju L... och vi kommer säkert att springa på varandra vid tillfälle L.



Eftersom jag just idag känner mig balanserad och i fas med livet så går inte min sjukdom igång på ditt inlägg min väldigt anonyma... tänkte skriva vän nu men jag är inte så övertygad om att du vill mig väl egentligen...



...tror nog mer att du vill dra igång en pajkastning här på min blogg... men jag nöjer mig nog med att säga att du och jag har helt olika uppfattning om begreppet addiktolog...



... vill du tro att att jag är en hjärntvättad lärljunge till en scientologisk pisk och våldtäcktssekt så får du göra det... det är ditt problem... jag har blivit kallad för värre saker i mitt liv L...



... ett litet tips kan jag dock ge dig... kanske skulle du ta och läsa på lite mer om Freuds egna arbetsmetoder innan du drar dina paraleller... han hade för övrigt inte vidare bra resultat i sin egen verksamhet... snarare katastrofalt dåliga... möjligtvis kan det ha berott på att han använde sig av droger i sin verksamhet... både på sig själv och sina patienter... själv hade han säkert ingen aning om att han var en fullt aktiv narkoman eftersom han som vilken beroende (på engelska fritt översatt ungefär "addicted") som helst inte riktigt hade någon sjukdomsinsikt enligt mig... men vad jag tycker är du nog inte så intresserad av kan jag misstänka L...



... lycka till som biolog...



(((kram)))

peter

skriven
#4: Eva T

Hej min Vän !

Jag vill att du går in och läser Hillevis blogg idag. Fy så svårt det måste vara att ta till sig nåt som 12 steg efter att ha läst det dom fått till sig. Men jag vet att Tony och Hillevi är vettiga människor som inte köper en massa skit. Sen vet jag också att dom har vänner och bekanta som köpt programmet som dom gillar så ja dom ser väl vad dom ser. Fast ja, det enda man kan göra är ju att prova och se själv vad 12 steg är.

Fast alla dom som bara har hört ja dom kanske blir anti innan dom ens vet vad dom blir anti mot. Oj vad jag blir trött.

Men det är väl så det är alla kan inte vara emot eller för samma sak, det hade varit för enkelt.

Kram på dig och alla andra där ute, ha en bra lördag.

skriven
#5: peter

Intressant läsning om du frågar mig... bra att det finns plats för denna åsikt och ett kritiskt granskande av AA och NA... och i förlängningen naturligtvis något som är bra för oss alla...



... jag hade själv precis samma åsikt när jag steg in genom dörrarna till mitt första möte en gång i tiden... och hade jag inte fått ha den åsikten så hade jag inte stannat kvar och hittat min väg till tillfrisknandet...



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :