Positiva tankar...

... föder behagliga känslor.

Läste någonstans i veckan om att en optimistisk människa lever sju och ett halvt år längre än en pessimistisk människa... så bra... för bägge typerna *L*... pessimisten måste ju tycka att det är skönt att slippa dessa åren... eller hur?

Funderar lite ibland över statistik och sånt... att någon måste bemödat sig om att fixa till någon form av statistik för att det ska vara okej att skriva att en optimistisk människa lever längre... och jag tänker vidare på vilken makt det ligger i statistik... att vanligt sunt bonnförnuft inte är gångbart i det politiska livet... nu tänker jag på det jag sysslar med... narkotikapolitik... och de narkotikapolitiska riktlinjerna... de bygger helt och hållet på statistik.

Jag ska ge er ett exempel... i Göteborg så har man problem med GHB... rent statistiskt så dör lika många i Göteborg av GHB som av heroin... det är fakta... i Stockholm har ännu ingen dött av GHB vad jag vet... och man har också varit av den uppfattningen att GHB inte finns där... men nu har man då fått in en rapport om GHB i Stockholm... och den visar på något väldigt intressant...

... det är nämligen så att GHB har fått en stämpel på sig att vara en "arbetarklassdrog"... men i rapporten från Stockholm så pekade den på ett nytt sätt att använda sig av samma drog... impoterat från England detta partydrogernas förlovade land... man tar en kork GHB samtidigt som man petar i sig andra droger... amfetamin, kokain... och vipps så har man fått ett nytt använingsområde... samma drog... men inte lika frekvent överdoserande... och färre akuta sjukhusbesök... och statistiken ser helt plötsligt helt annorlunda ut fast det är samma drog...

... för inte är väl GHB en farligare drog i Göteborg... för rent statistiskt så verkar det ju så...

Jag behöver inte se statistiska bevis på att jag mår bättre om jag tänker positiva tankar... nä... det känner jag direkt... omedelbart...

Kommentarer :

#1: Elvira

Vet du, jag är på riktigt allergisk mot statistik!!



Iallafall att göra den..sista svängen jag gjorde i skolvärlden, hade en obligatorisk statistikdel i varje kurs, å det räckte INTE med att tala om, att anledningen jag gick där INTE va att jag ville forska..nä, ALLA va tvingade att sitta å räkna på en sjuk massa sannolikheter, å bortfall å bla bla..



Hehe,,långt utlägg där, men statistik suger, iallafall så länge man själv måste göra den.



Ang GHB då, i mina trakter har det varit vanligt ganska länge tror jag, iallafall innan jag la av, men här va det ingen engelsk import, utan mer hemkokt goja, ganska läskigt med tanke på att det görs på kaustiksoda och rengöringsmedel..snacka om att blunda för vad man häller i sig.



Såg kopplingen någon haft till paret Fjällström å pisksekter..å det förklarar ju massor, om hon nu va min förmodade mamma, så betyder det att jag har ris i generna..coolt!;)



Ha en bästaste kväll vännen, å snöa inte in för mycket i statistik, den kan göra det mest uppenbara till osanning..



Kram

skriven
#2: peter

Håller med dig om statistik... men den kan man nog "bevisa" lite vadsomhelst och hursomhelst och t.o.m. sommansjälvvillhadet om man ger sig fan på det L...



... nja GHB är väl samma substans överallt... det var själva sättet att ta drogen som var importerat från "partygänget"...



... å anonyma kopplingarna... ja... suck... kanske finns någon statistik på det L...



(((kram)))

peter



skriven

Kommentera inlägget här :