Är sprit också medicin...

... kan man ju fråga sig.

När jag fortfarande var en aktiv alkolist och inte riktigt ville veta om det så använde jag mig ofta av detta att sprit vad medicin som argument... och nu när jag har valt att leva drogfritt så har jag hela tiden trott att det var en del av min sjukdom... att förneka att jag hade en sjukdom... och ett effektivt sätt för mig var att dricka "beska droppar" som jag tillverkade i jättelika glaskärl... och så kunde jag dricka det i medicinskt syfte... det var någonting med att det skulle vara bra för magen... inte för att jag hade ont i magen... men det trodde jag ju naturligtvis berodde på att jag drack mina "beska droppar"... droppar och droppar kan väl diskuteras... jag drack litervis med sprit varje dag.

Vad som jag märkt de senaste åren är att sjukdomsbegreppet har accepterats... att alkolism och narkomani är en sjukdom... och det är ju bra kan jag tycka... för det mesta... inte alltid... låt mig förklara... eftersom nu samhället har "köpt" sjukdomsbegreppet så vill vi ju "bota" de sjuka... och då är det många som tycker att mediciner är ett bra sätt att bota sjukdommar... oftast av den mycket enkla anledningen att mediciner tycks fungera alldeles utmärkt i många fall... vilket enligt mig inte alltid stämmer... för jag är av åsikten att mediciner ofta används mot symtomen på själva sjukdommen... som t.ex. smärtstillande mediciner... inget fel i att ta medicin mot smärtan... men det kanske kan vara bra att veta att...


... Iprem lindrar tandvärk men löser inte problemet med en trasig tand.

Igår satt jag på ett möte... och jag träffade på en kille som fick medicin mot sitt knarkande... han gick på metadon... och han berättade för mig att det hjälpte... metadonet tog bort hans drogsug... jaha... jag sa ingenting men mellan mina öron tänkte jag... drogsug är väl inget problem... ett drogsug har väl aldrig skadat någon... ett drogsug blir jag inte påtänd av... ett drogsug är en signal väl värd att lyssna på...


...varför blir jag drogsugen är en intressant fråga?

Svaret är ju givet... ett drogsug får jag när jag vill droga mig... och jag kan förstå hans rädsla för att bli påtänd... men va fan så länge han är rädd för sina drogsug så kommer de ju att styra hans liv... och då har vi som jag ser det skapat ett problem till... utan att göra någonting åt det egentliga problemet... för det finns ju en anledning till att vi vill peta i oss droger... i mitt fall en känslomässig anledning... att jag drack mina "beska droppar" berodde inte så mycket på att jag hade ont i magen... nä jag drack för att sprit gav mig det jag ville ha... i mitt fall självförtroende.

Drogsug är inget problem... nä ett drogsug är någonting som visat dig att du har ett problem med droger... att medicinera bort ett drogsug är ju vansinne... det har jag ju gjort i hela mitt liv... om vi gör drogsugen till problem så är ju lösningen absolut inte medicin... det är ju medicinen som är orsaken till drogsuget...

Kommentarer :

#1: Yvonne

=(

måste blunda när jag läser din blogg ju....klarar inte tandläkarbilderna!

skriven
#2: peter

Aj... är det inte svårt att läsa vad det står då?



(((kram)))

peter

skriven
#3: Yvonne

jag kikar lite....du vet så där som man gör om det är nåt otäckt på tv...

skriven
#4: Eva T

Hej min Vän !

Tandläkarbilderna gör inte mig någonting, däremot den andra bilden den gör ont i själen.

Kram ha en bra dag.

skriven
#5: cecilia

hm jaa jag reagerar på att han har en trubbig kanyl ju.. näää allvarligt jag har oxå svårt med sånna bilder.. konstigt nää de tror jag är en sund reaktion på en gammal pundare..((( kram )))

skriven
#6: peter

Ja det är inga snälla och trevliga bilder... men det är inte alltid som verkligheten är snäll och trevlig...



... ibland så måste man se på verkligheten med öppna ögon (eller lite kisande iallafall L) för att förmå sig till att göra de förändringar som kanske behövs...



... det är ju tur att man som gammal pundare reagerar negativt på en trubbig kanyl... helst om man vet att det finns en möjlighet att slippa sticka sig i armarna mer... det är skönt att slippa...



... det kan göra ont att gå till tandläkaren... men jag har ta mig fan aldrig någonsin ångrat att jag gick dit... bara undrat varför jahg inte gick tidigare... varje gång L...



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :