Julstress...

... fick jag höras talas om idag.

Och det är samma visa varje år... ungefär vid denna tiden så börjar den... julstressen... har jag hört... för hör och häpna... jag känner inte av någon julstress... det är ett fenomen som inte finns där jag bor...här ute på landet finns "bara" årstider... julstress verkar vara något som hör staden till... eller så är jag konstig... jättekonstig...

... för jag blir lika förvånad varje år... när jag får höra av mina medmänniskor att de har drabbats av... julstress... och att det då är förknippat med att man tydligen måste springa omkring i affärer och trängas med mer eller mindre hysteriska människor i jakten på de perfekta julklapparna... och jag känner mig ännu mer "konstig"... och tänker på hur det ser ut när jag handlar julklappar... inte sällan sker detta dan före julafton... på sin höjd två dagar före julafton om det nu är som så att jag ska träffa mina barn dan före doppare-dan... aldrig tidigare...


... ett år åkte jag till Ullared för att handla mina julklappar...

... som vanligt i sista sekunden... och dra på trissor... Ullared var typ nästan folktomt dan för julafton (detta var några år sedan och jag vet inte hur det är med den saken i år)... inga köer... lugnt och skönt... och helt klart den lugnaste dagen jag upplevt på Ullared (nu är inte jag där så himla ofta men ändå)... långt ifrån den julstress som jag hör talas om redan nu iallafall...

... en julstress som jag tydligen missar varje år... lite grann som det där med tomten faktiskt... för den enda gång som tomten var och hälsade på i mitt hem... ja då var jag och handlade kvällstidningen... tur att jag har en GUD (som jag nu väljer att tolka en kraft starkare än mig själv)... och min GUD har ju humor...


... och vet inte vad julstress är...

Kommentera inlägget här :