Min rökfria blogg...

... håller på att gå under.

Det känns som om jag står inför ett val... att kunna blogga eller att leva rökfritt... och ärligt... hur intressant är det egentligen att läsa om att jag är röksugen... å det är ju fan det enda som jag tänker på just nu... jag har inga som helst problem att förstå vad jag borde göra... istället...

... det är enkelt... precis vad som helst...

... utom det jag gör nu... för det enda som finns i mitt huvud just nu är...


... tobak... att få rulla mig en cigg.

Och den bilden är ju inte så bra om jag nu är en smula trött på att vara röksugen... och då bör jag ju göra något annat... istället för att gå in i min lilla fälla... för det är helt vansinnigt att tänka på att inte röka... för det enda den tanken skapar är en bild av...


... tobak... att få rulla mig en cigg.

Så egentligen skulle jag ju skriva om något helt annat här nu... klimatförändringarna... Gazaremsan... ja något som är viktigt på riktigt... bara det att... allt liksom försvinner... och det bästa som jag har hittat på hitills är att känna efter... riktigt jävla känna efter... hur det känns att vara röksugen... för just nu så är det som så... att det tar över mitt liv... jag är fullständigt besatt av att få röka en cigg... och just nu är min "hobby" att känna efter hur det känns...

... suck...

... fattar fan inte vad det är som får mig sååååååååå besatt... rent fysiskt så är det lugnt... det är fan just det som gör att jag fortfarande är rökfri... att jag känner efter hur det känns fysiskt... och det har jag inga problem med... nä det är min besatthet... tänkandet... som får mig att tröttna... och mitt tänkande är... listigt... starkt... å falskt...

... och jag är helt chanslös... det gör mig förbannad... och jag tar ett nytt beslut... fram till 23.58 ska jag fixa det... tre dygn... det är okej... och det ska jag vara stolt över...

Kommentarer :

#1: susanne

Du är jätteduktig,det ÄR svårt att låta bli att röka!!Jag var rökfri i 8 månader,och nu har jag rökt i 6½ vecka!!Grrr!!Ska strax sluta igen!Men skjuter just nu upp det!!Kämpa på!!!Kramar Susanne

skriven
#2: peter

Vad är det som får oss att vilja ha det där första blosset... jag blir nyfiken på vad det är som får dig att ta det blosset efter 8 månader... är det samma sug som jag har efter tre dagar?



(((kram)))

peter

skriven
#3: Henrik

Vad är det som får folk att droga? Vad är det som får beroende att ta återfall efter lång tid? "Varför dricker Jeppe?"



Beroendesjukdomen, eller hur?



Kram Henrik



skriven
#4: susanne

Nä,det var så himla dumt,jag hade 2 släktingar som dog inom 5 dagar ,den ena min bästa vän ,svägerska sen 22 år,och min styvfar(hjärtattack)och jag skulle börja med min interferonbehandling,så jag tyckte synd om mej själv,var orolig och tänkte att en cigg eller två är väl lungt.Men det var ju inte så jag röker ca,15 cigg om dagen och tänker ständigt på att sluta!!Har köpt nikotinplåster,men inte använt dom ännu.(det hjälpte förra gången)Jag har hållit på med interferonet i 5½ vecka nu så det är dax å sluta å röka nu!Man får ju kämpigt med ork,kondis och feber och skit så för å må bättre så borde jag sluta nu!!Helst!Men jag håller på dej och jag ska ta tag i mitt rökande snart!Kramar Susanne

skriven
#5: peter

Jo såklart... droger funkar ju... jag fattar ju att mitt röksug skulle kunna försvinna på en gång... det är ju bara att tända en cigg och dra ner röken i lungorna L... att Jeppe dricker beror på att Jeppe gillar att vara full (eller gillade i dåtid)... att han från första början fått en positiv upplevelse av att dricka... det är flippat för vår hjärna kommer ihåg den upplevelsen... alltid... min första impuls när det gäller droger kommer alltid att vara "ja tack"... till skillnad från bruna böner där min impuls är "nej tack" L... lösningen ligger rent fysiskt längre ut i hjärnan (impulsen som vill peta i oss sitter i hjärnbarken eller vad det heter)... längre ut sitter tidsuppfattning... impulskontroll... ja sådant som kan kallas för förstånd helt enkelt L... flippat det där... med fysiken och biologin L...



(((kram)))

peter

skriven
#6: peter

En interferonbehandling kan vara tuffa grejer har jag förstått... och det viktigaste är väl att fixa den just nu kan jag förstå... ta det lugnt... en sak i taget... jag håller på dig...



(((kram)))

peter

skriven
#7: Henrik

Ha ha, det var kul det med bruna bönor. Det där med var i hjärnan saker sitter vet jag inte så mycket om, det är bl.a. det jag ska lära mig i skolan.

Ja, det är märkligt hur hjärnan fortsatte att minnas den första gången år ut och år in. Trots att jag visste att jag bara skulle må dåligt av drogerna så trodde en del av mig på miraklet att det skulle bli som första gången. Otroligt!!!



Nu har du över tre dygn rökfri, GRATTIS!!!



Kram Henrik

skriven
#8: peter

Tack... å jag ska nu gå direkt i säng och så ska jag vänta tills imorgon bitti med den där första ciggen L... ja det är skitflippat det där om hjärnan... fick det till mig på en förläsning för något år sedan... och det kändes ganska skönt att få reda på en rent biologisk fysisk sida av min sjukdom... att det inte bara berodde på att jag var dum i huvudet L...



(((kram)))

peter

skriven
#9: H

När jag rökte var det första jag gjorde på morgonen att gå ut och ta en cigg...jo när jag ändå skulle ut på trappan och röka så fick ju såklart hundarna också följa med ut och pinka. Men när jag slutade röka...så glömde jag gå ut med hundarna på morgonen...pinsamt

jag gick alltså inte ut för att rasta hundarna och ta ett bloss samtidigt...nej...det känns lite sjukt att berätta, men rätt kul nu såhär efteråt.



så har jag syndat med...jag provade några bloss i julas..bara för att jag tyckte lite synd om migsjäv. Jag kan ju säga att efter nästan 2 år så smakade det SKIT!!! aldrig mer!

förra året i januari tog jag med ett enda bloss och det var gott....men denna gången smakade det röv....känns bra! =)



kämpa på, Peter!

KRAM



skriven
#10: H

Och det är hur intressant som helst att läsa din blogg....vi känner ju igen oss allihopa! =)

skriven
#11: peter

Ja det är ju det där med rutinerna som jag tycker är mest intressant... som att det är här framför datorn som jag blir röksugen... eller som när du gick ut med hundarna... ja jag har massor av rutiner som verkar vara förknippade med att röka en cigg...



... och jag har fortfarande inte riktigt bestämt mig för hur länge mitt rökfriprojekt ska fortgå... det verkar ju vara farligt att vänta för länge med att röka... det kan ju börja smaka skit... hemska tanke L...



(((kram)))

peter

skriven
#12: H

Men tänk på hur mycket hopp du sprider...du bevisar gång på gång att INGET är omöjligt. Jag tycker du ska vara väldigt stolt över digsjälv! =)

Stor kram!

skriven
#13: Anonym

Men tänk på hur mycket hopp du sprider...du bevisar gång på gång att INGET är omöjligt. Jag tycker du ska vara väldigt stolt över digsjälv! =)

Stor kram!

skriven
#14: peter

Jo jag är stolt över mig själv... ja faktiskt L... att jag skulle klara av att vara rökfri i mer än ett dygn var nog en riktig högoddsare L... att jag nu är inne på mitt fjärde dygn är... overkligt L... men du vet ju... du har ju själv varit precis där jag är idag... och du har ju fixat det... så du kan ju också vara stolt L.



(((kram)))

peter



skriven
#15: H

=)

Klart jag är stolt...det var liksom inte första gången jag slutade röka...snarare 20:e kanske...men skam den som ger sig. Jag var ju tvungen denna gången eftersom ingen trodde på nmig. det var dags att bevisa att jag var tuffare än somliga tror....hehe...och det gick ju fint! =)

så har jag en del vänner som slutat med droger...och det kändes lite dumt att "inte ens" kunna sluta röka då. men nu e det gjort och fan vad bra jag är!

skriven
#16: peter

Jättegrattis till dig... å tro mig när jag säger att det är fan så mycket lättare att lägga ner drogerna... och detta kan jag säga efter bara varit rökfri 3 dygn 14 timmar och 52 minuter... jaja så känner jag... så jag känner enbart respekt för att du fixat det... vet jag inte om jag kommer att göra... tur att jag inte slutat utan bara testar hur det känns än så länge L...



Och det känns ju...



...fruktansvärt...

skriven
#17: peter

(((kram)))

peter

skriven
#18: H

Äsch...nu får du rycka upp dig! Gör nåt annat för att inte tänka på cigg. Gå på gym...skulle du ju göra...hur gick det med det?-)

skriven
#19: H

Äsch...nu får du rycka upp dig! Gör nåt annat för att inte tänka på cigg. Gå på gym...skulle du ju göra...hur gick det med det?-)

skriven
#20: H

Äsch...nu får du rycka upp dig! Gör nåt annat för att inte tänka på cigg. Gå på gym...skulle du ju göra...hur gick det med det?-)

skriven
#21: H

Äsch...nu får du rycka upp dig! Gör nåt annat för att inte tänka på cigg. Gå på gym...skulle du ju göra...hur gick det med det?-)

skriven
#22: peter

Jo jag har en plan om att gå ner på gymmet imorgon... köra ett yogapass och känna efter vad kroppen vill säga åt mig L... och du har så rätt... allt jag behöver göra är något annat än att tänka på cigg... de stunder då jag fixar det är livet helt hanterbart L...



... så det blir väl ett möte i stan idag då L...



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :