Seriös...

... och clown... samtidigt... går det?

Det är ju som så att vi har haft tur igen... som vanligt... in på VågaVa kom det för ett tag sedan in två tjejer från högskolan i Halmstad... och frågade om vi ville medverka i ett projekt som de skulle göra i sin utbildning... de ville göra en utvärdering av vår verksamhet... självklart sa vi... och så kom vi överens om att göra en utvärdering av mina föreläsningar.

Igår fick jag ta del av...


... resultatet.

Och det är intressant... mycket intressant faktiskt... för mig personligen.

Jag är rätt bra på att föreläsa... ja det kan jag säga utan att rodna (inte så mycket iallafall *L*)... men i denna utvärdering kommer det fram att mitt sätt att föreläsa även stänger vissa dörrar... jag spelar ju mycket på att framställa mig själv som en tandlös pundare för att få människorna som lyssnar på mig att slappna av... jag använder mig mycket av min...


... clownmask för att få fram mitt budskap.

Och här får jag det svart på vitt... mitt sätt att föreläsa kan uppfattas som... ja vad ska jag säga... inte helt seriöst helt enkelt.

Och det var ju själva syftet med denna utvärdering... vi ville ha hjälp med hur vi ska göra för att framställa oss som så seriösa som vi faktiskt är... för människor som inte känner oss... det handlar om marknadsföring... och ta mig fan... detta är en mycket gammal dröm jag har haft... att få jobba med marknadsföring *L*... och visst är det intressant när det som nu handlar om att förändra mitt eget aggerande *L*... jä jävlar... här snackar vi om en utmaning av rang...

... en sak som jag har med mig är något som förvånat mig en liten smula nu när jag valt att vara rökfri... och det är att mina vänner tror på mig... jag som inte har vart rökfri på över 40 år... men de som känner mig tror på mig... de tvivlar inte på att jag förmår vara seriös... inte ens i detta fallet... woow... respekt...

Kommentarer :

#1: Anonym

Men du..utan att ha sett dig föreläsa, eller läst vad de skrivit, så tänker jag, helt spontat, att- vad har de för referensramar?

Jag har själv läst på universitet, jag har sprungit på extraföreläsningar som en tokig, både före å efter-för att jag ÄLSKAR att lära å förstå(Halvt galen- yes)ler

Hur som helst, universitet/högskolestudenter är ju vana vid en helt annan sorts föreläsare!

Strikta, torra, statiska..nåja, inte alla, men till 90% är det så..( tro mig, jag har sett alla varianter, å det de har gemensamt är oftast detta)

Klart professorerna är mer "seriösa", men utan någon tvekan, så får eleverna med sig MYCKET mer utav den som berättar en äkta livs levande berättelse?

Jo, så är det!

Jag har ju varit tillbaks i samma skola, med jobbet som föreläsare, å verkligen sett skillnaden.



Å förresten..nu tog du ju bara fram det som va lite smånegativt..antar att det stod en del bra åxå?

ler



Det är "ajaj" att slå på sig själv , vännen..



Bamsekram

skriven
#2: Kicki

Ja som Elvira skrev...jag föredrar hellre å lyssna på någon som ger av sig själv och berättar om det självupplevda...många föreläsningar e ju jäkligt tråkiga å lyssna på å måmga känns som de står å har lärt in bokstavligt vad de vill ha sagt...har inte heller sett dig i "aktion" men antar att det kan bli rätt avslappnat...

skriven
#3: peter

Jo jag fick hur bra kritik som helst också... men själva utvärderingen gick ju ut på att hitta vad som kunde bli bättre...



... och det visade sig att just företagen ville ha någonting som de kan använda sig av i sitt drogförebyggande arbete... och det var i det syftet som det var väldigt viktigt med ett seriöst intryck... vilket jag naturligtvis håller med om... fan det är viktiga prylar för många människor det här...



... som någon sa... att jag passade den breda massan bra... men att cheferna kanske behövde något mer seriöst L...



Tjejerna från högskolan gjorde ett kanonjobb... jättetack till er...



(((kram)))

peter

skriven
#4: Anonym

Jag håller med Elvira och Kicki, det finns väl inget tråkigare än att sitta och lyssna på en föreläsare som saknar humor. Det blir lätt att man slutar lyssna efter en stund och att tankarna flyger iväg. Men det är ju klart att samtidigt vill man ju göra ett seriöst intryck, men jag tror att man kan göra det ändå i och med att det är sådana viktiga saker som du föreläser om så blir det ju seriöst.

skriven
#5: Elvira

Aha..men då så pustar ut =)

Fick intrycket av totalsågning jue =)

( Jag å mina dumma negativa glasögon, de har suttit på sen imorse..)



Men dåså.."slutet gott, allting gott" Lycka till med seriöseriet dåler

Kramis

skriven
#6: Snigel

Bingo! Eller grattis! Det var presic det här jag menade förut när jag skrev att du är inte ärlig;))



Kram, coolt!

skriven
#7: peter

Ja det gäller ju att hitta någon form av balans i det mesta som man sysslar med... och det gäller i allra högsta grad mig L...



... å jag gillar att du reagerar lite som du gör Elvira... jag kan också ha lite extra känsliga ögon för om någon skulle behandla min rökfria kompis illa... bara så du vet L... fan ta dem som ger sig på oss nu L...



(((kram)))

peter

skriven
#8: Elvira

Åh..gulledu glad

Ja jäbblar om nån är dum mot oss..å du, om du nån gång hittar den där berömda "balansen" så berätta gärna var..skulle behöva lite åxå!



Kramkaram

skriven
#9: peter

Helt ärligt... skulle du vilja ha ett liv i fullständig balans L?



Det är en fråga som jag inte kan svara på så där direkt... L... ytterligheterna lockar mig fortfarande L...



(((kram)))

peter

skriven
#10: Elvira

Helt ärligt?

Tror inte det..fullständig balans, låter nästan lite livlöst?

Har svårt att se mig själv leva helt i balans, utan att få lite "malutter" på det..hehe..nä, men kanske liiite lugnare svängar ibland?

Kram kram

skriven
#11: peter

malutter????



Jag gillar dina uttryck... vad fan är malutter???



Men jag kunde nästan lista ut ditt svar... du vet äpple ocj päron trillar ju inte såååå lååångt ifrån varandra L...



... men visst... någongång kanske det kan kännas okej att sitta i gungstolen och vara nöjd med det... bara inte riktigt än L... ska bara... fixa en grej först... men sen... imorgon... då kanske...



(((kram)))

peter

skriven
#12: Elvira

Ja, jag tror åxå att du listat ut det..

Lite ratlöst,inte krupp-rastlöst, men lite otålig kanske..? Hehe, ska sluta med ord jag inte kan förklaraler



Om riktig sinnesro är balans, ja då vill jag ha det



Men gillar att leva å känna massor..jag tror att det kan vara svårt att göra, fullständigt balanserat,gillar ju, precis som du ytterligheterna..

Men visst, lite balans, så där till husbehov skulle vara helt okejler



Sov så gott, Nattikram

skriven
#13: peter

Riktig sinnesro är väl att kunna leva i ALLA sina ytterligheter med ett inre lugn L...



... bara en tanke... L...



(((kram)))

peter

skriven
#14: Kicki

På tal om det tionde, men har köpt en bok som VI ska använda hos dietisten...vilken bok...den e klockrent skriven om MIG!!L...men det va inte det jag ville säga...den heter övervikt handlar om känslor..men man kan byta ut ordet övervikt till vad som helst egentligen för det handlar ju om VARFÖR vi straffar oss själva med det destruktiva!!!...blev helt fräls av boken och den kan ge även andra en riktig AHA upplevelse!!!

skriven
#15: Eva T

Hej Min Vän !

Det är detta jag försökt säja dig i flera år.......det är här jag hade kunnat komma in.

Kram

skriven
#16: peter

Kanon Kicki... det är precis som du säger och det är därför som jag kallar mig själv för en beroende... mitt missbruk av knark och sprit är bara ett symtom på mitt egentliga problem som precis som ditt är känslomässigt... välkommen i gänget L... och det häftigaste med vår "sjukdom" är att det går att tillfriskna L... å det är en riiiiiiktig höjdare... jag lovar...



... ja du Eva... det ta tid för gamla hundar att lära sig sitta L...



(((kram)))

peter

skriven
#17: Kicki

Visst e det så Peter...jag äter inte för att jag e hungrig..jag äter för att döva mina känslor...men idag e jag inne på tredje dagen utan att ha fuskat men igår va det nära...ett pucko till människa utryckte sig kränkande utan att jag kände henne...grrr...men gick hem å skrev av mig i bloggen å kikade på mina foton som jag tagit...å vet du...det hjälpte!!! Ger er ALLA lite av mitt lyckorus...=P

skriven
#18: peter

Tack det tar vi ju mer än gärna emot... lyckorus kan man ju aldrig få för mycket av L...



... att skriva av sig eller prata av sig är ett mycket kraftfullt verktyg att använda sig av när känslorna vill ta över kontrollen... fdet vet jag av erfarenhet.



Jättegrattis till dina tre dagar... wooow... välkommen till mirakelverkstaden L...



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :