Bitterhet...

... är inget jag vill ha.

Jag stöter ibland på bittra människor... ni vet de där som klagar på allt och tycker att livet är för jävligt... och helt ärligt så har de ingenting som jag vill ha... och jag kan förstå att jag inte ska hänga för mycket med sådana negativa människor... att det helt enkelt kan vara farligt för mig... för om jag umgås med negativa bittra människor så blir jag negativ och bitter... jag blir som jag umgås helt enkelt... inte så konstigt... ganska självklart egentligen.

Det finns ett uttryck som jag har lärt mig i vår gemenskap... som jag hade lite svårt för till en början... på den tiden då jag på fullt allvar trodde att jag kunde få andra människor nyktra och drogfria... nu vet jag bättre... det finns bara en människa som jag kan förändra... och det är mig själv... oj nu gled jag iväg... uttrycket ja...

... "håll dig till vinnarna"

Om jag håller mig till de människorna som ser positivt på livet... som ser lösningar där bittersnubbarna ser problem... då blir jag också smittad... av någonting som jag vill ha... livsglädje.

Och visst är det väl ändå fantastiskt... när jag slutar med att berätta för andra människor vad de ska göra och istället ser till att ta hand om mig själv... hänga med positiva vänner... och trivas... ja då kommer några av dem som jag trodde att jag kunde "hjälpa" till mig och undrar varför jag mår så bra... och då kan jag berätta för dem... och samtidigt påminna mig själv... om att jag händer med vinnarna och blir smittad av positiva "vibbar"... och att de får mig att se på livet med de positiva linserna...

... och om de vill... ja då kan de göra likadant... och då kommer det att hända grejer... för som han sa för länge sedan den ryska författaren... "varför gå i lera och sörja när man kan gå på hal is och ha det glatt"...

Kommentarer :

#1: Eva T

Hej min Vän !

Ja du jag håller mig oxå till dom därför har jag idag (glad i hågen) varit och bokat Barcelona resan. Men bitter är jag ibland utav olika skäl. Inte för att vara och trivas med att vara en bitterf.... utan för att livet ibland behandlar mig omilt. Då är det lätt att känna sig bitter, men att vara konstant bitter och kvidig tror jag inte ens jag hade orkat med. Det är lika onaturligt som att alltid vara klämkäck och positiv. fast det sistnämnda är nog lättare för omgivningen, men jag tror inte det alltid är på riktigt. Jag ska ladda positivt, trots flera mindre angenäma ärende på agendan innan resan. men som du brukar säga: Det löser sig.........! Kram

skriven
#2: peter

woow... fan vad häftigt att höra att det fixade sig med barcelonaresan för dig... den är du värd...



... livet är skit mellan varven och det är väl en stor anledning till att se positivt på tillvaron... annars så blir ju livet fan outhärdligt... nä den riktigt rika ser ljuset i ALLA tunnlarna... oavsett hur mörkt det är... och det sättet att se på tillvaron är ju en ficklampa i sig L...



... ska du inte hälsa på oss för ett övningsbad innan barcelona på Tylösand?

Vi är ju bara där i två dagar till nu...



(((kram)))

peter

skriven
#3: Sniglon

Bitterhet är också en känsla;) som måste få existera, den blir likt alla andra känslor, bara olidlig om man håller fast vid den allför länge. Men att inte tillåta sig att känna sig bitter över saker, det tror jag är ohälsosamt. För erkänner man inte bitterheten så blir förlåtelsen näst intill omöjlig.



kram till Er alla

skriven
#4: Sniglon

Man kan även halka och slå sig på isen;)

skriven
#5: peter

För mig har inte bitterheten någonting att tillföra mitt liv... den är lika onödig som svartsjuka tycker jag... och jag sägerv inte att jag har rätt... nä min reaktion är endast spontan och direkt L... helt utan tanke faktiskt...



... kanske är det vetskapen om just risken att halka som förhöjer känslan... eller???



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :