Grön ärtsoppa...

... serverades det på Punch (vårt sommarhak) för några dagar sedan.

Och jag kan inte låta bli att tänka tillbaka på hur det var när jag flyttade ut i skogen för 100 år sedan (eller okej då... 28 år sedan)... det skulle hållas inflyttningsfest... och det var då jag kläckte den fina idén om att servera ärtsoppa med punch (gjort på hembränt naturligtvis)... grejen var att jag nöjde mig inte med det... nä jag ville ju vara lite extra speciell så jag tog också ett beslut om att bjuda på två olika sorters ärtsoppa... en helt vanlig traditionell ärtsoppa och en alldeles egen grön ärtsoppa (det gröna i den ärtsoppan var mariujana)... och helt ärligt så hade jag inte en tanke på att...


... jag serverade mina gäster knark.

Hur kunde jag vara så ansvarslös så att jag "lurade" människor som aldrig knarkat att äta mariujana?

Jo för jag hade fördommar om hur narkomaner såg ut... och om vad som kunde räknas som knark... och som en aktiv narkoman som levde i stark förnekelse lyckades jag rättfärdiga detta beteende för mig själv och kunde under flera år inte fatta varför en av mina gäster reagerade så starkt... han blev faktiskt riktigt arg för att jag bjöd på knarksoppa... konstigt va?

Nä jag tycker på fullt allvar att det är viktigt att sudda bort våra fördommar om hur narkomaner ser ut... för dessa fördommar hindrar massor av aktiva narkomaner från att finna en väg ut ur sitt missbruk... oftast för att de tack vare dessa fördommar kan förneka sitt eget missbruk... och är det något vi narkomaner är bra på så är det att förneka sanningen... på alla möjliga sätt... vi rättfärdigar och trixar... har den ena förklaringen efter den andra på varför just vi är så annorlunda och har kontroll... eller varför just vi har sån otur... vi är jävligt bra på att hitta fel på vår omgivning och på att försvara vårt eget beteende...

... ja inte tror ni väl att jag tyckte att jag gjorde något fel när jag serverade min gröna ärtsoppa... nä jag kände mig istället lite påhoppad av "tråkmånsen" som ville förstöra vår "roliga" fest... han som inte hajade att just den drogen i det närmaste var att betrakta som rena rama hälsokosten... för är det något en aktiv narkoman är väääääldigt bra på så är det att försvara sin egen drog... inte sällan genom att jämföra den med någon annan drog... och ni ska veta att det är bra ett sätt att förneka sitt eget missbruk... med andra ord... rent skitsnack.

Det går alldelses utmärkt att knarka på alla möjliga sätt... som uteliggare eller kostymnisse... på en skitig toalett eller genom att få piller av flera olika läkare... det är ingen skillnad... det ser bara så ut... priset är alltid detsamma...
 
... alldeles för högt... det är den mycket enkla sanningen...

Kommentarer :

#1: Kicki

Ja, förnekelsen å att skylla på andra e vi nog alla bra på oavsett vilket missbruk vi än har...mitt e ju maten å visst skyller jag det många gånger på andras beteenden...jag e fortfarande där men skriver under på att det verkligen e så...nu e jag uppe i flodhäst modellen men orkar fanimej inte göra något åt det...jag äter för att trösta mig en stund men sen kommer ångesten över...VARFÖR???...vem faaan skadar jag???...inte det eller den som fått ner mig på knä för jag tillåter ju detta själv...mina handlingar e heeelt sjukt FEL...jag vet ju det för den som mår sämst i alla dessa lägen e ju jag...insikten i det här finns ju men att orka bry mig om mig själv e sååå långt borta...det e ingen annans fel att det e så här, jag skyller inte detta på någon annan än mig själv...jag e fortfarande den jag e även i en mindre kroppshydda, men JAG accepterar inte mig själv i den stora kroppen jag befinner mig i nu...det blev ett långt inlägg men det e så skönt å kunna gå in på din blogg å sitta här å känna igen mig trots att vi inte haft samma missbruk så bottnar nog det i lite samma känsla har jag fått för mig!!!...kramiz å ha det bäst!!

skriven
#2: peter

Jag är övertygad om att det finns mer likheter mellan olika missbruk än vad det finns skillnader... och att vi behöver varandra...



(((kram)))

peter

skriven
#3: Hillevi

Jag råkade hamna på en blogg igår, det är en kille som får Metadon som skriver. Både jag och Tony har redan innan varit väldigt skeptiska till hur dom kontrollerar folk som får Metadon och liknande. Syftet är ju att dom bara ska ta Metadonet och bli fria från andra droger. Den här killen beskriver utförligt i sin blogg alla olika sätt som finns hur man kan fuska med provtagningen för att få Metadon. Han skriver också om ett benzoliknande preparat som man kan ta som inte syns vid provtagning. Den här killen bevisar ju verkligen att det inte är ett fungerande alternativ med Metadon, det enda han gör är ju att försöka lura dom på Metadonmottagningen, synd att han inte fattar att det är sig själv han lurar allra mest. metadon.eu/blog

skriven
#4: peter

Min åsikt är kristallklar när det gäller metadon och subutex... jag tycker att hela exprimentet är väldigt tragiskt...



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :