Varför...

... är ni inte på Östra stranden?

Det är en fråga som vi får lite då och då... motiveringen till att vi skulle vara på Östra stranden istället för Tylösand är att det skulle finnas fler missbrukare där... en annan fråga har varit varför vi inte finns på Brottet... då det skulle vara just där som "problemungdomarna" håller till...

... nu är ju KRIS på brottet så våra klagande "experter" riktar mer in sig på att vi borde vara på Östra stranden.

Fördommar är intressanta... hur det verkar finnas ett behov av att dela in människor i olika grupperingar... och det kan få mig att fundera lite... länge så kunde jag förneka mitt missbruk p.g.a. mina egna fördommar om hur missbrukare såg ut... eller slippa ifrån att ta ansvar genom att vara en "problemunge"... är det inte snart dax för att skrota dessa fördommar... finns det verkligen någon som inbillar sig att missbrukare ser ut på ett visst sätt och bara badar på Östra stranden?


För fan... missbruk och problem syns inte alltid på ytan.

Kommentarer :

#1: Hillevi

Verner som jobbade på Ria i Falkenberg brukade säga "även i familjer som har piano finns det problem och missbruk" Jag tycker att det är ganska tänkvärda ord.

skriven
#2: Kicki

Håller med Hillevi...skenet kan bedra..även i de s.k finare familjerna finns det ju drogmissbruk i men de ser man ju inte ute på samma sätt..

skriven
#3: peter

Ja missbruk är en rackarns jämlik sjukdom... fattig eller rik spelar ingen roll... iför döden är vi alla lika...



(((kram)))

peter

skriven
#4: Eva T

Hej min Vän !

Håller med men har ändå en åsikt som lutar lite åt det andra hållet också. Besökarna permanentboende och de sommarboende i Tylösand har oftast lite andra ekonomiska förutsättningar. De flesta av dem i den "samhällsklassen" är inte de som skulle be en tatuerad "tandlös" hihi olycksbroder om hjälp.Däremot existerar väl fortfarande kommunens "loser" boende på just Östra stranden, det är också en annan kategori av människor som väljer sitt sommarboende på Östra. Bostadsområdena i dess närhet är väl också boende för betydligt mer "synligt utsatta människor.De som lättare skulle identifiera sig med dig och mig "på utsidan" i alla fall.

Så jag kan nog hålla med experterna till viss del........................Kram

skriven
#5: Gejdar

Ibland hjälper inte ens nya tänder för att dölja ett missbruk.



Under ytan är vi alla små...

Uno Svenningson

skriven
#6: peter

Jo jag passar nog in på Östra stranden också... men mest för att jag bor i småland tror jag... Östra stranden har väl alltid varit något av smålands riviera...



... jag fixar inte att dela in människorna i olika samhällsklasser... för mig är vi alla likadana... kanske har det med min uppväxt att göra och att jag hade en fot i bägge "klasserna"... men jag ser faktiskt inte de skillnaderna som du gör Eva... och helt ärligt så har jag ingen som helst erfarenhet av att den ena eller andra "klassen" skulle passa mig bättre eller sämre... samma lika för mig... jag kände mig utanför överallt L...



... nä allvarligt talat så är vi alla bara människor... varken mer eller mindre... de som jag märkt kan ha lite problem med olika klasser är väl oftast personer som tror att det ska vara någon större skillnad på folk och fä L...



... för som han sa Uno... "under ytan är vi alla små"... så sant så sant... och jag har använt mig av betydligt mer raffinerade metoder än nya gaddar för att gömma mig bakom i mina dagar... ja jävlar L... mest har jag dolt mitt missbruk för mig själv genom att tro mig vara annorlunda...



(((kram)))

peter

skriven
#7: Sniglon

Och vad är det för fel på att vara "annorlunda" om jag får fråga;)



skriven
#8: peter

I mitt fall så var det bara något som jag gömde mig bakom... det är först nu som jag fattat att jag inte är ett endaste dugg annorlunda... "bara" en människa bland människor... lika unik som alla andra...



... vi är såååååå himla likadana... genetiskt sett så tror jag att vi är till 98% (kan vara mer) identiskt lika gorillorna... å då tycker jag ändå att det är skitsvårt att prata med en gorilla...



...tänk då hur lika vi människor är varandra... om vi väljer att focusera på likheterna istället för skillnaderna...



(((kram)))

peter

skriven
#9: Anonym

Jag tror inte det finns mer knarkare på östra stranden än på tylösand men genom att bara vara på tylösand så lämnas många utanför för det finns ju faktiskt en hel del som inte har möjligheterna att åka ut dit. Det hade ju lätt löst sig om man kanske tog 2 veckor på varje ställe, då hade det ju varit dubbelt så många som hade haft möjligheten att söka upp er och inget ställe hade lämnats utanför.

skriven
#10: peter

Det funkar inte riktigt på det sättet rent praktiskt... det har tagit oss mååååånga år att bygga upp det som vi har på Tylösand och att dela upp vårt projekt på olika stränder är bara att krångla till det... vi är på samma ställe år efter år och det finns ett syfte med det...



... och de som söker upp oss vet var de ska gå... för det är inget som syns på stranden... nä där är vi precis som vilka badare som helst... förvisso med en hjärtflagga (så att man hittar till oss) och ett beachvolleybollnät... och har man svårt att ta sig till Tylösand så går vår VågaVa-buss från vår lokal i stan varje vardag kl. 09.30... hemfärd ca. 16.00... vi har under alla år som gått jobbat fram en grym struktur... kanske har vi lärt oss på ett annat ställe att...



... göra det enkelt L...



... Östra stranden är ju ledig för den som vill starta ett projekt där... just do it...



(((kram)))

peter

skriven
#11: Eva T

Hej min Vän !

Det handlar inte om att DU ser eller inte ser skillnader det handlar om "de andra" dem som du vill nå. Vill jag göra pengar då serverar jag hummer i Tylösand och inte på Östra men korv går hem på bägge ställe................så varför välja. Varför inte vara på bägge ställena ? Dela upp "kontoret veckovis, dagvis eller dela gänget.

Eller är det lite affärstänk bakom, genererar fler framtida jobb, föreläsningar mm.

skriven
#12: Eva T

Hej igen !

För då är det ju mer utsiktsfullt i Tylösand för där ligger garanterat fler folk med företag, högt uppsatta chefer med jobb på företag med förebyggande policy som kan bli intresserade.

Ytterligare en aspekt på folk å fä är att missbrukaren på Östra är de som får förlita sig på kommunens och i bästa fall arbetsgivarens goda vilja och möjlighet till rehab. Personerna som bor och söker sig till Tylösand ( inte alla) de har oftast råd att bekosta sin egen behandling och gör det också ofta....................En gång när jag var ung så började jag min bana just i Tylösand men det fanns en anledning till att jag drogs till Östra och människorna där. Öppenheten "bonnigheten" utbudet och attityden till drogerna var och är lite mer tolererade där. I alla fall till att ta "en sup och några öl efter att ha slitit på fabriken"



Kram

skriven
#13: peter

Vi tycker väldigt olika om hela grejen... jag ser ingen som helst skillnad på människorna på de bägge stränderna... innan vi tog ett beslut om att flytta vårt sommarprojekt från Östra stranden till Tylösand så tyckte jag precis som dig... men det gick över efter bara några dagar... det var ingen som helst skillnad på människorna... däremot en stor skillnad på själva stranden...



... en om jag får säga det stor skillnad... här kan vi snacka om klasskillnad L... bättre sand... bättre vatten... Tylösand är verkligen ett paradis... kom ner och upplev det tillsammans med oss...



(((kram)))

peter

skriven
#14: Eva T

Hej igen..............

I så fall skulle skillnaden vara just det, NI

Sanden är inte bättre kolla in korn storlek, färg och lukt å densitet , vattnet är INTE bättre. Möjligtvis renhållningen och där är också en av skillnaderna.......vem ligger var.

skriven
#15: Eva T

Hej igen..............

I så fall skulle skillnaden vara just det, NI

Sanden är inte bättre kolla in korn storlek, färg och lukt å densitet , vattnet är INTE bättre. Möjligtvis renhållningen och där är också en av skillnaderna.......vem ligger var.

skriven
#16: Eva T



Östra Stranden eller Tylösand?



Delade meningar om bästa stranden



BAD. Vid Östra Stranden är det mest smålänningar, i Tylösand håller de rika till tillsammans med en massa turister och vid Frösakull och norrut badar Halmstadborna.

Rätt eller fel? Lokaltidningen begav sig ut på stadens gator och till Östra Stranden för att kolla in hur det egentligen ligger till med badlivet i Halmstad.

Stenhård sand

Promenerande längs vattnet på Östra stranden går fem tjejer med varsin glass i handen. Vanligtvis brukar de bada i Tylösand eller norrut, men i dag har de begett sig till Östra Stranden.

– Lite omväxling förnöjer, säger Sandra Bengtsson, som är den i tjejgänget som brukar besöka Östra Stranden ibland.

För även om kanske stranden i Tylösand är finare, har den enligt henne sina nackdelar.

– I Tylösand är alla snobbarna. Jag vill inte vara fördomsfull, men det känns som att de som badar i Tylösand är rikare.

– Det är mer och mer snobbigt ju närmare man kommer Tylösand, håller Anna Norin med.

Därmed inte sagt att tjejgänget tycker Östra Stranden är den bästa badstranden i Halmstad.

– Jag tycker att den här stranden suger. Sanden är stenhård och man får gå en mil för att komma ut i vattnet, säger Maria Jönsson.

Småländskt perspektiv

I sommarstugeområdet strax intill är Torbjörn Lindqvist på väg ner till stranden med frun Sylvia för att ta sig ett dopp. Hans perspektiv på Östra Stranden är något annorlunda.

– Jag har besökt Östra Stranden sedan 1951 . Mina föräldrar hade stuga här från 1964. Nu äger vi den, berättar han.

Paret kommer från Växjö och åker varje sommar till Halmstad för att njuta av Östra Stranden precis som så många andra smålänningar. På frågan om hur många Halmstadbor han känner som har stugor i området kommer han dock bara på två.

Föredrar Frösakull

På Stora torg träffar Lokaltidningen på en medelålders man med bestämda åsikter om badlivet i Halmstad. Han föredrar att vara anonym, men berättar gärna vad han tycker.

– När jag var yngre brukade vi alltid åka till Tylösand, men där är för mycket turister nu.

Istället har han och familjen dragit sig längre norrut om Tylösand, till Frösakull där de är trogna besökare. Badat vid Östra Stranden har han bara gjort ett par gånger och han känner inte någon särskild längtan tillbaka.

– De jag umgicks med som ung brukade aldrig åka dit och nu tar jag själv med familjen till Frösakull. Sanden på Östra Stranden är för hård och man får gå långt för att komma ut i vattnet.

Vilken strand föredrar du själv? Hör av dig och tyck till! E-posta till redaktion.halmstadlokaltidningen.se



Östra Stranden verkar vara en bra badstrand, särskilt om man har mindre barn, men utsikten norrut är kanske inte badstrandens starka sida. Christin Andersson

Östra Stranden verkar vara en bra badstrand, särskilt om man har mindre barn, men utsikten norrut är kanske inte badstrandens starka sida. Christin Andersson



Torbjörn och Sylvia Lindqvist har båda kommit till Östra Stranden sedan många år. Enligt dem finns det inget bättre ställe. Christin Andersson

Torbjörn och Sylvia Lindqvist har båda kommit till Östra Stranden sedan många år. Enligt dem finns det inget bättre ställe. Christin Andersson



Publicerad: 06. augusti 2008 03:00

skriven
#17: Eva T

Hej min Vän ! IGEN......Nu ska jag ge mig och lämna plats åt Dig på din sida och andras åsikter......Kram syns vi kanske imorgon och kan kramas på riktigt.

skriven
#18: peter

Klart att vi syns imorgon... det ska firas drogfri tid där har jag hört L...



... nä nu drar jag å badar... på Tylösand L...



(((kram)))

peter

skriven
#19: Sniglon

Eva!



WORD!



Heder Åt Dig!<3

skriven

Kommentera inlägget här :