Att föreläsa...

... är en del av mitt jobb.

Och jag gillar den delen... det är alltid en utmaning för mig att möta en publik... och jag är fortfarande rädd och nervös innan jag börjar föreläsa... det är ett gott tecken... den dagen då jag inte är nervös när jag står där framme så är det dax att lägga av... då ska jag göra något annat istället...

... nu är jag inte där på låååååånga vägar... nä för det är lite flippat hur det kan vara... jag blir liksom bara räddare och räddare hela tiden... snart så lider jag väl av värsta scenskräcken... konstigt egentligen... det hade ju varit mer logiskt att man hade vant sig en smula... visst har det förändrats med åren... jag ligger inte sömnlös natten innan jag ska föreläsa... jag har komprimerat skräcken till ca. 2 minuter innan jag börjar *L*...

Då brukar jag ställa mig bakom...


... whiteboarden och blunda... samla mig och bli beredd...

... man skulle kunna säga att jag ber en bön... fast jag inte är ett endaste dugg kyrklig eller nåt sånt... fast jag tror på nåt... det gör jag... någonting som är starkare än mig själv... och inte går att ta på eller se med mina ögon... det är ett abstrakt begrepp... ibland så kallar jag det för livet... någongång för Gud (det kunde jag inte i början av min drogfrihet för jag hade en hel del fördommar mot Guderiet... kommer ihåg att jag hittade på ett annat namn då... Kalle *L*)...men för det mesta så tycker jag att kärlek är ett bra namn på en kraft starkare än mig själv...

... och det är väl därför som jag fortsätter att föreläsa... för är det något som jag får på mina föreläsningar så är det kärlek i överflöd... tack till alla er som tar er tid att lyssna på mig... ni ger mig såååååååå himla mycket... kärlek...

Kommentarer :

#1: Anonym

Ville först och främst tala om för dig att du inte ser det minsta nervös ut när du står på scen och förläser. Det var ett stort nöje att se dig idag föreläsa på Söderport skolan. Din föreläsning berörde med många känslor samtidigt som det var väldigt intressant att få lyssna på allt du hade att säga. Man kunde verkligen sätta sig in i situationen. Tack och det var väldigt modigt av dig att stå och berätta om ditt liv!

skriven
#2: Söderportselev

Vill bara säga att jag tyckkte det var en jättebra föreläsning idag, verkligen. Vet att många kompisar tycker samma sak också, du berättade skitbra och man lyssnade verkligen! tack :)

skriven
#3: Synne

Hej Peter.Vad föreläser du om?Kram synnöve

skriven
#4: Emma

Jag tyckte också att det var en jättebra föreläsning idag. Jag var tyvärr inte med hela tiden, men det jag var med på var definitivt väldigt intressant. Du förmedlar ett budskap som behöver spridas.



Tack för att du kom!

MVH Emma, www.emmixen.se

skriven
#5: petra

även jag måste säga att din föreläsning var otroligt intressant, även jag satt på Söderport idag och lyssnade. jag tycker det är oerhört starkt av dig att stå framför så pass många människor - och speciellt dömade gymnasieelever - och prata om ditt liv, att blottlägga ditt liv sådär. jag kan lätt säga att det här var en av de bästa föreläsningarna jag varit på. tack!

skriven
#6: peter

Jättetack... era fina ord går rakt in i hjärtat på mig och gör mig bara såååååå himla glad L...



... ni är bäst...



... å Synne... jag föreläser om... ja vad ska jag säga... livet kanske L... att det är viktigt att vi är snälla mot oss själva och vår omgivning... för vi är alla vackra och värdefulla människor...



(((kram)))

peter

skriven
#7: Alexandra

Haj Peter! Tack för en kanonföreläsning på Söderport idag! Du är riktigt duktig på att få andra att förstå.



Jag kommer aldrig sluta att imponeras av dig och alla andra nyktra narkomaner och alkoholister.



En dag i taget..



Ha det bra Peter. =)

skriven
#8: peter

Tack... ja som du säger... en dag i taget...



... å vet du... jag har lyckats me att hålla mig rökfri på samma sätt också... eller ja... ibland så är jag nere på fem minuter i taget L... men spela roll... det funkar L...



(((kram)))

peter

skriven
#9: Amanda

Tjena Peter! Tack för en otroligt intressant föreläsning på Söderport! Har sällan brytt mig speciellt mycket när folk predikat om droger men din föreläsning lyckades verkligen fånga mig. Tack för att du ville dela med dig av dina erfarenheter.

Take care!

skriven
#10: Lovisa (ytterligare en Söderportelev)

och jag ville också meddela hur bra jag tyckte att din föreläsning var. det är otroligt givande att höra om droger - eller ja, vad som helst - när den som berättar har egna erfarenheter kring ämnet, och att man kunde skratta emellanåt gjorde ju inte saken sämre. tack!

skriven
#11: peter

Fan vad glad jag blir över era kommentarer... L... blir nästan lite röd om kinderna...



(((kram)))

peter

skriven
#12: Inece

Hej, roligt att läsa just det här blogg inlägget...

Jag har länge tyckt det varit jobbigt just att stå inför människor och prata - samtidigt drömmer jag om att börja föreläsa. Jag är alltid extremt nervös innan ex skolredovisningar, men jag har bestämt mig för att jag inte vill låta den rädslan hindra mig från att leva det liv jag vill leva! Jag tänker att om jag alltid ska vara så nervös så får jag väl se det som en tillgång mer än ett hinder...



Vilken lättnad att de finns öreläsande människor som känner så, och ändå gör ett bra jobb!

Det jag undrar, är lite hur man kommer igång att börja föreläsa? Hur gjorde du?

Du behöver inte svara om du inte vill, men jag skulle gärna vilja veta.



Ta hand om dig!

/Inece

skriven
#13: peter

Det viktigaste som jag kommer att tänka på när man föreläser är väl att man har något att föreläsa om L... att man tror på vad man säger... och att man själv brinner för det man vill förmedla...



... med dessa saker på plats får man ju en anledning att gå emot sin rädsla... vilket i sig blir en belöning till slut L...



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :