"Diffe"...

... har aldrig ledigt.

Inte ens på kristi flygare... och mig har han (Diffe) redan varit och hackat på... han försöker ge mig lite dåligt samvete för att jag inte heller denna kristi flygare är nere på Hammars backar och flyger vinge... han (Diffe) påminner mig mer än gärna om att det hade jag ju sagt redan förra året... och så får jag en liten flinga av dåligt samvete för att jag inte gör vad jag säger... så funkar min "Diffe"... tack och lov så vet jag lite om hur "Diffe" (innan kallade jag den sidan i mig själv för missbrukspersonligheten och det är samma sak) funkar... för vi har studerat...


... "Diffe" och lite av hans taktiker i några dagar.
 
Sitter här hemma och gör mitt bästa för att landa efter min resa... det har hänt en hel del de senaste dagarna.
Vi skojade och skrattade en hel del när vi satt i bilen igår... vi skrattade hjärtligt åt hur svårt det är att förklara vad vi gör på vår skola för människor som inte är insatta... vi låg ner och vred oss i skratt när en av oss snackade i telefon... och pratade lite om dagen idag... hur vi hade haft en redovisning på vad vi pluggat i några månader nu... bl.a. i form av en teater... och när samtalet flöt in på hur vi hade provsmakat vatten i morse så fick vi nästan inte luft... får väl för ordningens sak säga att det inte hade med vår skola att göra... med hjälp av en speciell tratt virvlade vattnet runt och vändes... det var något med plus och minus... och att denna tratt förvandlade dött vatten till...


... levande vatten.

Personen som vi pratade med var lite mer van vid traditionell undervisning och uppfattade nog vår skola som en aning "flummig"... det är inte lätt att förklara för en utomstående hur vår skola funkar... jag tror att man är tvungen att delta i undervisningen för att förstå vad det är som händer... att jobba med processer kan säkert för en utomstående vara svårt att förstå... men jag kan verkligen känna hur mycket det är som händer i mig... hur mycket som jag lärt mig på några få månader... och att den kunskapen är av ett slag som jag kan använda mig av i ett praktiskt perspektiv... och att jag själv utvecklas hur mycket som helst på köpet.

Jag börjar förstå varför det finns en efterfrågan på oss som går denna utbildningen... träffade många som gått den utbildning som jag nu gör på mässan i Örebro... och idag så fattar jag varför de grattulerade mig när jag sa åt dem att vi var på väg upp till vår skola på Svanö efter mässan... de har också tillbingat tid på denna vackra ö i Ångermansälven... där Korpberget och...


... FUN (Fria Universitetet Norden) ligger.

Jag är väldigt tacksam över att jag har möjligheten att gå i denna skola... med mina fantastiska klasskompisar som också vill åt samma håll... vi är en helt underbar blandning av människor och det är verkligen en gåva att få lära känna dessa fina människor... ja det är en oerhörd kraft i vår grupp... en styrka som vi skapar...


... tillsammans.

Känner att jag är på väg... vart vet jag inte riktigt men va fan... det går framåt med...


... kärlek...

Kommentarer :

#1: Anonym

ska bli spännande att höre dine tanker kring "diffe" när deras grundförklaring kommer, när di minst anar et.Jag har själv gott kursen, mycket gott men dessvärre inge å ha om man vill jobb me tolvstegsprogrammet.Jag hade ett helvete just för desse obefintlige begrepp som "diffe" å "dysberoende" bl a. Di talar int samma språk som tolstegsprogrammet på Korpbergets utbildning, den e okej, men inte till nå större nytta i inom tolvstegsbehandling.Då e Jelinek tusen ggr bättre som terapeututbildning, addiktolog e inge som man kan få någe jobb på, söder om sundsvall,typ. All kunskap e bra med en del e bättre än annan, om en säger så.

skriven
#2: peter

Skoj att läsa vad du skriver... att det finns en inte fullt så lyrisk röst bland de som gått denna kurs... det gillar jag... och det var också viktigt för mig att få vara kritisk när jag kom i kontakt med hela 12-stegsgrejen...



... personligen så har jag inte så stora problem med begreppen som används... visst kanske det hade varit bra om alla använde sig av samma ord... men va fan... det är ju egentligen samma lika för det mesta... när jag för en herrans massa år sedan för första gången kom i kontakt med "Diffe" så hette det "MP" som i sin tur var ett annat uttryck för missbrukspersonligheten...



... vad jag personligen gillar mest med denna kursen är processandet... böckerna vi ska studera har jag redan läst de flesta av eftersom jag ju är intresserad av ämnet... och jag är kanske inte så intresserad av att bli terapeut heller... nä jag ar en lite annan plan L...



... och jag ska göra vad jag kan för att addiktologer ska bli accepterade i södra delen av vårat land L... kunskap är alltid bra... och jag tror på att ta lite här och där för att hitta en helhet...



... skoj att ha dig här på min blogg...



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :