Rädslan...

... väckte mig i natt.

Kl. 04.00 vaknade jag med ett ryck... livrädd.
Förståndsmässigt hade jag inga som helst problem med att förstå att jag inte behövde vara rädd... men att det var helt okej att vara det... jag skulle ju till tandläkaren... äventyret med mina tänder fortsätter.

Jag blev faktiskt lite förvånad över min rädsla och har tänkt lite på vad det handlade om... egentligen *L*.
Det är inte så mycket rädsla för att det ska göra så fruktansvärt ont... för jag vet att de bara gör lite ont när jag får bedövningen och den smärtan (ett litet stick) är hanterbar... det gör mycket mer ont nu efteråt när bedövningen släpper... kanske inte så konstigt eftersom det har dragits ut fem tänder idag (känns skitkonstigt i munnen)... och att de resterande tänderna har slipats ner till jungelgaddar (ni vet sådana spetsiga som vissa "primitiva" stamar som jag sett på TV:n har i sina munnar)... ja det där med "primitiva" är en tolkningsfråga om ni frågar mig... jag undrar nog fan vem som är vad i vår värld...

... jaja i vilket fall som helst så var det en lååååång sittning och nu sitter jag här med ont i munnen och ännu ett steg närmare slutmålet... om två veckor så kommer jag att ha provisoriska framtänder i min mun för första gången på över 15 år... fram till dess så ser jag ut...


... så här.

De lite vitare gaddarna i min överkäke är skydd för mina slipade egna tänder... och de pallar inte så mycket... tand-doktorn manade till viss försiktighet när det gällde vad jag stoppade i mig... rekomenderade soppa, spagetti och köttfärsås, potatismos, fisk och liknande... som det är just nu så är jag tillbaka på min nyponsoppsdiet... någon dag i alla fall... det är väl smällar jag kan ta... liiiiiite jobbigt bara att dessa två veckor innan jag ska få provisoriska tänder är fyllda av träffar med alla möjliga människor... och naturligtvis massa måltider på olika restauranter... narkotikamässa med bankett i Örebro... utekväll med käk i Stockholm... och massa veggkäk på skolan i Kramfors (tand-doktorn avrådde bestämt från morötter och liknande)... undrar om det finns något soppkök på vägen?

Jaja ditt om datt (jag har rätt lätt för att komma bort från ämnet *L*)... tillbaka till rädslan... och varför jag är så rädd att jag vaknar på nätterna innan jag ska till tandläkaren.
Det har inte med smärtan att göra... nä vet ni vad jag är rädd för?
Förändringen... att se ut som folk brukar göra i munnen... att inte vara tandlös skrämmer skiten ur mig... och det är lite svårt att förklara för t.ex. tandsköterskan... det brukar liksom vara tvärtom.
Men fan... jag har sett ut så här i min mun i 15 år... och innan dess så hade jag en protes för min framtand i några år... och innan dess en brun framtand... och innan dess... ja ni fattar jag har alltid varit nojad över mina tänder... den nojan har blivit jag... vem är jag om jag tar bort den?


... och hur vill jag se ut i min mun?

Jag tycker inte att det är ett endaste dugg konstigt att jag är rädd... och kan acceptera den rädslan som helt naturlig i mitt fall... och visst var jag livrädd i morse... men jag gick dit ändå... för jag har idag något som jag saknat innan... idag har jag en tro som jag vågar lita på... jag vågar tro på att det kommer att bli bra... att jag nog fan ska kunna leva som en vaaaaanlig människa med tänder och allt... ja det tror jag...

Rädslan styr inte mitt liv längre... jag är inte längre rädd för att vara rädd...

Kommentarer :

#1: Elvira

..och jag tycker som alltid att du är tuffast i hela världen.

Klart det ska kännas att göra en sån radikal förändring,men inuti är du ju precis samma.

Den där vackra vanliga värdefulla killen..



Den där snubben som ser varje förändring som ett äventyr. Med alla dina förändringar så är det ganska många äventyr...



Å andra sidan, lätt fär mig att säga, som just våndas över att jag måste byta parfym skratt



Du är modig..å har en lysande vacker insida,med eller utan tänder!



kramar om



Hade jag varit där du är, så hade jag lugnt fixat nyponsoppeservicen åt dig, MED vispad grädde i, för att du är värd det massor just idag!!!



skriven
#2: peter

Tack min fina vän... tur att jag fixade att vispa grädden själv (för hand)... och jag håller med dig... jag är en modig kille...



... och insidan är och kommer väl alltid att förbli densamma på oss allihop... trixet är väl att våga visa vilka vi är L...



... fan en ny parfym är ju nya möjligheter... alla förändringar är bra... alltid L...



(((kram)))

peter

skriven
#3: felix

HAHAH du har ju kramat folk med den käften i 20 år

skriven
#4: peter

Tänkte inte på det L...



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :