Rökning och drogsug...

... snackas det om idag.

Det är visst nån antiröktjosandag idag... och det satt folk i TV-soffan och pratade nikotin.
Doktorn förklarade vad som hände i hjärnan när man tillsätter nikotin... om hur vi blir beroende av ciggen... rent fysiskt.

Det är mycket sånt snack nu... hur vi påverkas av olika substanser rent fysiskt... det är många förklaringar på hur hjärnan funkar... och man förklarar beroendet på ett sätt som gör mig väldigt kluven.
Visst är det skönt att få veta att det fanns en fysisk förklaring till varför jag petat i mig droger i så många år... och att det inte är någon skillnad med min rökning... det hade ju varit värre om det bara berodde på att jag var dum i huvudet och självdestruktiv... att det liksom hade funkat med att klippa sig och fixa ett jobb... eller varför inte...


... nya tänder*L*. 

Nä jag vet och har alltid vetat att det inte är så nyttigt med vare sig droger eller ciggaretter... och det som kändes lite bra med all denna forskning om vad som egentligen händer i hjärnan... var att den bekräftade den positiva effekt som jag fick av drogerna... och ciggen.

Vad som däremot skrämmer mig lite är att det verkar som om denna forskning är på väg att ta över... om jag vill bli rökfri så är allternativet väldigt ofta nikotinersättning... tuggummi... plåster och andra liknande produkter... man är också inne på detta när det gäller droger... t.ex. subutex... metadon... ja det är ju bara en tidsfråga innan man (läs läkemedelsindustrin) har hittat på "botemedel" mot de flesta andra droger också såklart... det finns ju stålar att tjäna.

Och naturligtvis funkar det... självklart... det är ju liksom det som forskningen har visat... droger funkar... droger är någon som vi kan använda oss av för att manipulera våra hjärnor... och det funkar... illegala eller legala spelar väl ingen större roll... och visst är det fantastiskt... det betyder ju att mediciner också funkar... att jag inte bara inbillar mig att smärtan försvinner när jag sitter hos tandläkaren... eller att jag kan leva med en psykisk sjukdom med hjälp av medicin.

Men fan... när det gäller t.ex. rökning så behövs det ingen nikotinersättning... detta vill jag påstå trots att läkaren satt där och berättade att nikotin är lika svårt att sluta med som kokain och heroin... det kanske är så rent fysiskt... och ska vi behandla djur för deras missbruk av vad det nu är för drog så kan ju det vara bra att veta... men fan... vi är ju människor.

Vi har en förmåga som skiljer oss från djuren... vi kan planera våra liv på ett helt annat sätt... vi kan om vi vill bli både rökfria och drogfria utan ersättningsprodukter... forskarna underskattar vår förmåga som människor... kanske för att den så mycket större än vad forskarna kan se... våra hjärnor är mirakel... vi människor är mirakel... ett sådant mirakel upplever jag varje gång jag blir röksugen och slipper tända en cigg (jag har fortfarande massor av tobak i mitt kylskåp).

För det som skiljer mig från djuren är inte att jag slipper känna mig röksugen... nä det är att jag kan välja om jag vill röka eller inte på det röksuget... eller droga på mitt drogsug...


... en råtta...
 
... kanske inte har det valet...
 men det har jag... och det är just den mänskliga sidan av saken som jag tror forskarna underskattar... big time...

Kommentarer :

#1: Eva T

Hej min Vän !

Tack för ett RIKTIGT bra inlägg.

Kram, ha en underbar dag.

Jag tar gärna kaffet och glassen en annan dag.

skriven
#2: peter

Tack...



...Du är alltid välkommen det vet du... nu är det nära... vi syns väl till helgen såklart...



(((kram)))

peter

skriven
#3: Maria Josefsson

Vilka vackra tänder, WOW. Är det verkligen du?!

skriven
#4: peter

Jo men detta är bara mina provisoriska gaddar som jag ska ha till jag har läkt färdigt i munnen... nu var jag inte nöjd med dem så jag bad dem fixa till lite med dem tills nu på onsdag... sen är det tänkt att det ska vara mina sommargaddar... innan jag får mina riktiga tänder...



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :