Ångest...

... är ett missbrukat ord.

Idag så känner jag mig lite... öhhh... ångest är fel ord... men det är nog det ordet som jag hade valt om jag skulle beskriva hur jag mår... och det är fan inte sant... jag är bara lite blyg och låg... jag funkar och klarar av att åka till affären och handla... jag har ingen större lust att prata med människor men skulle lätt fixa det ändå... kanske skulle jag berätta att jag inte känner mig så social och på så sätt låta ärligheten ta hand om det mötet... ärlighet är ett alldeles ypperligt sätt att hantera livet... när jag är ärlig så accepterar jag livet på livets villkor... och en annan sak som är flippat med att acceptera är att det är genom att acceptera som jag börjar förändras... i detta fallet mitt mående... och ta mig fan... bara genom att sätta lite ord på mitt mående så känns det genast bättre *L*... eftersom jag nu skulle skriva om ångest så passade jag på att googla på nätet för att få en beskrivning av ångest som inte är min egen... detta var det första som jag hittade...



Allmänt

När man upplever något som otäckt eller jobbigt kan man reagera med ångest. Hjärtat börjar slå fortare och musklerna drar ihop sig. Man kan känna sig ängslig och orolig, svettas, må illa och få svårt att andas. Ångest är naturliga reaktioner från kroppen, och något som finns hos alla mer eller mindre intensivt. Det är ofarligt, men kan kännas skrämmande


Ångest betyder trånghet

Ordet ångest kommer från latinets angustia som betyder trånghet. När man har svår ångest kan det till exempel kännas trångt i bröstet, eller som om man ska kvävas. Känslan av trånghet beror bland annat på att musklerna spänns och att hjärtat slår fortare



En sak som jag tycker är rackarns shysst med att vara drogfri och att jobba med mitt tillfrisknande från mitt beroende är att känslorna inte styr mitt liv på samma sätt som de gjorde förut... då var jag ju helt och hållet styrd av mina känslor och tillståndet som jag upplever idag hade kunnat få mig att må hur jävla "dåligt" som helst... ja jag kan bara tänka mig hur mycket energi jag hade fått lägga på att lösa det med droger... för det var ju så när jag var aktiv narkoman...


... mina känslor styrde mitt liv och gjorde mig till en slav under mina droger...

... för jag visste inte hur jag annars skulle kunna hantera mina känslor... allt... ja hela mitt jävla liv var en doseringsfråga... fy fan vilket skitliv att vara slav... allra helst när jag inbillade mig att jag var fri... ja herregud vilken livslögn jag levde i... helt styrd av att "kontrollera" och manipulera mina känsloupplevelser med hjälp av de olika drogerna som styrde mig helt och hållet... det är en helt otrolig befrielse att inse...  

... att jag inte längre är rädd för att vara rädd.

Kommentera inlägget här :