Fina ord...

... är en sak.

Det finns hur mycket fina ord som helst som jag kan ta del av... och jag ska vara lite försiktig med hur jag använder mig av all denna visdom... förstå mig rätt... ta ett exempel... jag kan läsa ett citat av...


                     Washington Irving (1783-1859)

..."Ett ständigt gott humör är en av skapelsens finaste gåvor"... 

... och det kan jag väl hålla med om... inga konstigheter i det... men tänk om... bara nudda vid tanken... att jag är går omkring i flera veckor och mår skit... är ledsen av någon anledning... livet kanske har passat på att ge mig några rejäla käftsmällar (det händer ju mellan varven)... men för att komma till saken...

... ovanstående citat kanske inte är vad jag vill höra just då...

... eller de där gångerna som jag läser "upplysande" litteratur av något slag... ni vet alla de "där" böckerna... Kaj Pollack, Mia Thörnblom, Dali Lama och bla, bla, bla... och jag bara öser in deras självklarheter i mitt huvud... ja ni fattar... jättesmarta saker som att det är bättre att välja vara lycklig än att vara olycklig (vilken insikt va?)...

... jag har inget emot alla dessa böcker... jag har själv plöjt igenom det mesta av den sortens litteratur... ofta till min omgivnings förtvivlan när den blivit duktigt trött på mina "andliga uppvaknande"... vilka jag givetvis försökt pracka på mina vänner... stackars dem... jag rodnar när jag tänker på det..

... Men det jag vill komma till är att det finns en fara i alla fina ord ... och att den faran oftast består i att vi låter det stanna vid just... ord... och att det inte är så sunt att gå omkring och veta en massa saker utan att göra någon handling för egen del... att lära sig massor av "klokskap" och strunta i att använda sig av den visdomen får ju motsatt resultat... jag blir ju inte direkt lyckligare om jag har fastnat i min olycka och vet att jag borde välja att vara lycklig... eller hur?

Nä jag tror att vi behöver göra handlingar... ta lite chanser... vidga våra vyer och omsätta lite av all den visdom vi kan läsa oss till... och förvandla några av orden till handlingar... för som han sa den flippade ryska snubben...


... "Varför gå i lera och söra när vi kan gå på hal is och ha det glatt".
                                                                   
                                                                                                      Fjodor Dostojevski (1821-1881)

Kommentarer :

#1: Bekele

Grattis!

Ibland kan man nästan tro att du "landat" men det kanske bara är tillfälligt...

skriven
#2: peter

Det är en lååååång och skumpig landningsbana...



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :