Ju mindre jag gör...

... desto mer får jag gjort.

Jag skrev ett inlägg i morse som fick mig att inse att det har hänt hur mycket som helst det senaste året för mig... både till det yttre och inre... och jag snöade vidare i mina tankar... för det är minst sagt rätt flippat när jag tänker efter... för det känns som om jag gör mindre än någonsin... att jag tillbringar jättemånga timmar med att göra ingenting... typ se på mer eller mindre intressanta TV-program...

... och inte fan har jag dåligt samvete ens en gång... jag kan gladeligen unna mig en helg i mitt eget sällskap och inte göra någonting mer än att möjligtvis stoppa i mig lite käk och ligga på TV-soffan i min morgonrock... ja förutom att jag springer min morgonrunda i skogen och bloggar lite då... *L*... men det räknar jag knappt... det är inget som jag ens tänker på... springeriet och bloggeriet är ju bara en del av mina rutiner.

Och det är mina rutiner som är grejen... jag behöver inte ens tänka när jag går upp på morgonen... jag bara gör saker... så här ser min vardagsmorgon ut... varje dag... jag går upp direkt när klockan ringer... rakt ut i köket, slår på TV:n, sätter på vattenkokaren och måttar upp kaffe i filtret innan jag häller på vattnet... under tiden har jag slängt på mig mina joggingkläder... dricker en halv kopp kaffe... ser på de lokala nyheterna... när det är dax för vädret på TV:n tar jag på mig...


... springdojorna, öppnar dörren, startar tidtagningen...

... och spinger rakt ut i skogen... exakt 2570 meter senare stänger jag av tidtagningen... ställer mig på sidan om vedboden och pissar... jag går in och tar av mig träningsgrejorna... hämtar andan... dricker kaffe till nyheterna och sporten på TV:n... går in i badrummet... duschar och gör mig iordning... klär på mig... sätter mig i bilen och kör mina 4 mil in till jobbet (samtidigt som jag lyssnar på morgonradion på P 3)... väl inne på jobbet sätter jag på kaffe... kopplar in min dator... och sätter mig ner och skriver en blogg... det kan ta lite olika lång tid men klockan kvart över tio så har vi ett morgonmöte...

... efter det är jag klar med min morgonrutin... och en ny dag kan ta sin början... så här ser alla mina vardagar ut om jag inte har något annat uppdrag som måste skötas... föreläsningar, möten och sånt som hör jobbet till... eller kanske en tandläkartid... och de besöken har också en speciell struktur...

... för det är i väntrummet hos min tandläkare som jag läser mina läxor... varje gång... det finns en skön avslappnad trygghet i rutiner som gör sig väldigt bra hos t.ex. tandläkaren *L*... de får mig att slappna av... någon som är skitbra just hos tand-doktorn...

... ja jag har struktur och rutiner i mitt liv... det är nog därför som jag knappt märker att jag får hur mycket som helst gjort egentligen... för struktur och rutiner tar bort stress... och om jag inte stressar så är det rätt enkelt att kunna slappa utan att det stör mig... struktur gör också att jag inte lägger ner en massa tid på att må dåligt på att jag inget gör... så just nu är jag himla tacksam för att jag kan få hjälp med att hålla mig till planen... jag har med hjälp av min sponsor (som gav mig en spark i häcken så att jag fick tummarna ur) gjort min uppgift som jag fått av honom på min väg i tillfrisknandet... en väldigt strukturerad resa för övrigt...

... så nu slipper jag lägga tid på att förklara för mig själv varför jag inte hinner, kan, eller ska bara, sen och imorgon... skitskönt nu kan jag lägga min energi på att vara där...


... det alltid händer någonting om jag ingenting gör... nämligen... just nu...

Kommentera inlägget här :