Plugg och Västindien...

... hänger ihop för mig.

Vi ska ju åka upp till skolan på tisdag... så det var väl tänkt att det skulle pluggas lite denna helgen... just nu håller jag på att som en del i min undervisning läsa...


..."Flodhästen i vardagsrummet"...

... det är en i mitt tycke väldigt bra bok om medberoende och mötet med barnet inom oss... och jag blir en smula förvånad när jag upptäcker delar i denna bok som jag använder när jag föreläser... jag läste boken för snart 10 år sedan och det är med en viss förvåning och lite glädje jag hajar att det har fastnat något mellan mina öron redan då...

... och lite så är det med vår utbildning tycker jag... att det mesta vi pluggar kan jag ju redan... och det säger jag inte för att verka duktig eller på grund av något högmod... nä det är ett påstående som jag med visst fog kan stå för... jag har lärt mig massor i mitt jobb med VågaVa... mer än vad jag vågat tro faktiskt... det blir jättetydligt i vår utbildning... det mesta av litteraturen vi ska plugga har jag redan läst... och mer därtill... oftast av ett egenintresse... både mitt jobb och min utbildning handlar ju om mig själv... och jag har valt att tillfriskna med hjälp av ett program som i stora stycken handlar om att lära känna mig själv... så det är ju inte så konstigt om vissa delar av vår utbildning är repriser för mig.

Nä det häftigaste och mest lärorika för mig med vår utbildning är vår... gruppprocess... det händer grejer som fan när vår grupp lever tillsammans i några dagar och nätter... och jag är så jävla tacksam för att jag har fått lära mig vikten av att använda sig av gruppen som verktyg för min personliga utveckling... och här har jag chansen... och det är intressant på flera sätt att få vara med i en så här motiverad grupp med så mycket kunskap... dels för att jag lär mig massor och utvecklas... men även som ett bevis på att min idé... om att "värstingresor" för personal har alla förutsättningar att bli en hejdundrande succé... och jag tror fortfarande att ett lämpligt ställe för dessa resor faktiskt vore...


... västindien... det nog även tillräckligt provokativt för lite gratisreklam i blaskan...

... de brukar ju gilla att skriva om värstingresor... synd bara att de glömde att redovisa att det var en av de billigaste och bästa behandlingar som vi haft i detta landet... ja förutom VågaVa då såklart *L*...  

Kommentera inlägget här :