Lycka varar...

... i tre månader.

Det fastnade i mitt huvud på vägen in till jobbet idag... och fick mig att tänka efter lite grann... nu vet jag inte riktigt var detta påstående kom ifrån... själv så fick jag som sagt höra det på radion (morgonpasset i P 3) och där berättade hon att det var någon "lyckoforskare" (vilket flippat jobb *L*) som forskat i detta ämne... och då kommit fram till att lycka varar i tre månader.

Och jag köper det rätt av... klockrent...

... snacket gick på radion om att det var någon som...vann 3 miljoner men missat att kryssa i någonstans så att han/hon hade kunnat vunnit 171 miljoner istället... och hur man skulle uppfattat det... blir man glad för sina 3 miljoner eller besviken för att man missat 171 miljoner?

Och det snackades vidare... för det är ju många som tror att man skulle bli lycklig bara man vann en massa stålar... och det var då hon berättade att den lyckan "bara" varade i tre månader... inget som förvånade mig... jag har alltid hävdat att jag inte skulle fixa att vinna för mycket pengar... att jag tvärtom skulle löpa en stor risk att istället göra mig ordentligt olycklig... visst hade det varit skoj i några månader (tre kanske *L*) att bränna en massa stålar på ditten och datten... men sen då... när...


 
fina bilar...

fräcka kläder... lyxiga hus... och allt annat som kan köpas för pengar blev vardag?

För visst är det så med det mesta som gör mig lycklig... ta bara det där med förälskelse... woow... jag ÄLSKAR att vara förälskad... det har jag inga som helst problem med... ja jag skulle vilja påstå att det överhuvudtaget inte existerar några problem när jag är förälskad... jag är fan drogad av ett rent lyckorus... i ungefär... ja... tre månader *L*... sen kommer vardagen tillbaks... och det är väl då som det ska byggas relationer på riktigt och det är ju en helt annan historia...

... men jag gillar teorin om att lycka "bara" varar i tre månader... att det för mig betyder att jag behöver focusera på min tacksamhet översaker som jag faktiskt kan vara lycklig över... för om det nu är så att lyckan "bara" varar i tre månader så kan man ju undra var den tar vägen sen?

Och jag tror att mycket av den försvinner in i "ta för givet-landet"... om jag vill leva lycklig i min relation så kan jag välja att göra det... det är jag fan helt övertygad om... men då kan jag inte slå mig till ro och ta min partner för givet... nä då behöver jag koppla upp mig till nuet och se efter mitt hus... och kanske leva med min partner en dag i taget... jag kan ta ett beslut om att leva i relationen "bara för idag"... skita i morgondagen och bli lite medveten om vad det är jag väljer... kan jag då hitta tacksamhet i min situation... ja då finns det en möjlighet att välja att vara lycklig för det jag har...

... och inte fastna i fällan... "får jag bara det eller det så kommer jag att bli lycklig"...

... för jag tror inte att det funkar så... nä jag tror inte att lyckan finns i framtiden eller dåtiden... nä jag är helt övertygad om att lyckan finns i tacksamheten över vad jag har... NU!!!



Kommentarer :

#1: Bekele

Kärlek o lycka kommer inifrån..

Läste nånstans att absoluta maxtiden för förälskelse (när det händer nåt fysiskt) är 18 månader. En förälskelse vara vanligtvis i 6 månader.



Ang 3 månader..90 möte på 90 dgr..det är väl sann lycka..hehe

skriven
#2: peter

Jo 90/90 är sann lycka L... och den tid det tar att bygga en rutin...



... fan 18 månader är ju rätt länge... nästan så det är värt att sumpa en relation för att få uppleva 18 nya månader L...



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :