Skam...

... och trasiga tänder.

Det hänger ihop för mig... och det var med en stor portion tacksamhet som jag anlände till min tand-doktor idag... jag ringde dit klockan 08.00 och fick en tid redan kl.13.00 (ett återbud)... tacksam inte bara för att jag fick en tid så snabbt utan även för att jag är väldigt priviligerad som får en möjlighet att fixa mina tänder överhuvudtaget.

Det ligger så jävla mycket skam för mig i att ha trasiga tänder... och det är först nu som jag börjar förstå hur mycket jag skämts för mina tänder... bara att ta loss mina provisorika gaddar idag för att laga till dem fick mig att känna kalla kårar... jag har pundat sönder mina tänder... det är sanningen... tack och lov så finns det idag möjligheter att bygga fungerande tänder på resterna av mitt "gamla liv"... och det är jag verkligen glad för... för inte fan skulle jag vilja gå omkring och se ut så här i käften... 


... det är knappt att jag pallar lägga ut bilden här...

... jag skäms som fan för hur jag ser ut i min mun... och vill inte att ni ska veta det... jag vill hålla det hemligt... men det ska jag inte... för jag vet att skam inte tål ljus... att min skam försvinner om jag inte gömmer den... och att jag inte är ensam om att ha taskiga tänder vet jag... det är många av mina vänner som har valt att våga prata med mig om sina dåliga gaddar eftersom jag är öppen om vad som händer i min mun...

... och jag vet av erfarenhet att jag verkligen inte är ensam om att känna skamkänslor när det gäller tänderna... det verkar som om munnen är något av det mest privata vi har... för tänk efter själv... hur många får rota i din mun?

Och visst fan är skam någonting som säljer... hur många prylar finns det inte att köpa för att få vitare tänder... friskare andedräkt... och alla möjliga prylar till just din mun... min polare berättade idag för mig att han tagit reda på att det skulle kosta 3200 kronor för honom att bleka sina tänder... något som var och varannan människa verkar göra nuförtiden... och faktiskt så tänker jag säga åt min tandtekniker att bleka mina nya tänder... det ser inte så konstigt ut att ha lite extra vita tänder i våra dagar... så va fan... ska det va så ska det va... allt eller inget...  

Kommentera inlägget här :