En bilstereo...

... skickade Gud på mig idag.

Och inte nog med det... jag fick t.o.m. en möjlighet att skriva om det på min blogg idag... det var jag faktiskt inte riktigt beredd på... men när jag slog på min dator så var jag uppkopplad med hela världen... woow... vad häftigt... så jag kan alltså blogga från Stenungsund... dit jag precis anlänt efter att ha varit en sväng i Göteborg och hälsat på...

... inte mina gamla vänner från förr utan mina nya vänner från nu... för jag ställde in min GPS på ett NA-möte kl. 19.00 där jag träffade ett helt gäng med fina vackra människor som jag faktiskt känner de flesta av *L*... det är med ett stort leende på läpparna jag skriver det här och nu... ringde faktiskt en kompis från mitt gamla liv idag men tyvärr så fick jag inte tag på honom... skulle fan vilja visa honom alla dessa underbara nya vänner som jag lärt känna i min gamla hemstad... bara för att jag valt att leva drogfritt... för så är det... de flesta av mina nya polare är människor som precis som jag valt ett drogfritt liv... och vissa av oss nöjer oss inte med det... nä vi har fan valt att tillfriskna också *L*... jag gillar det... tillfrisknandet... det får mig att reagera som jag aldrig trodde att jag skulle göra i vissa situationer...

... ta bara det som hände mig idag... min bilstereo funkar rätt dåligt... det är bara ibland som jag kan få igång CD-spelaren och då går det bara att spela den CD:n som ligger i... jag kan inte byta... den är sönder... det är något jag kan leva med men visst hade det varit roligt att kunna byta skiva... och när jag parkerar i Göteborg och kliver ut ur min bil håller jag på att trampa på en...


... bilstereo...

... den bara ligger där på marken... uppenbarligen stulen och av någon anledning som jag inte har en aning om droppad vid min bil... jaha tänker jag... här ligger det en rätt fräck bilstereo på marken... och min som sitter i bilen är paj... jaha... och alla sladdar har tjuven också lyckats få med... skulle ju bara vara att ta ut min gamla och sätta in denna... direkt... max 5 minuter... mmmmm... lockande.

Jag pallar inte utan går därifrån... en sväng på stan... kinakäk på Lai-wa (mitt favoritkinahak och anledningen till att jag ALLTID beställer biff i tomat när jag käkar kinakäk)... naturligtvis beställer jag orginalet när jag är där... med selleri... mums... jag fortsätter en sväng i Haga och tar en fika... sen drar jag iväg på mötet... där jag berättar om bilstereon som ju ligger sidan om min bil... talar om att jag har lust att slänga ut min gamla trasiga och sätta in denna nya och uppenbarlígen stulna bilstereo... och efter mötet så kommer jag tillbaks till min bil... och där ligger den... den nya fina bilstereon...

... jag hoppar in i min bil... kör till Stenungsund... och bilstereon ligger så vitt jag vet kvar på marken på en parkeringsplats i Göteborg... för jag fattade att den inte skulle gjort mig lyckligare om jag tagit den och satt in den i min bil... nä tvärtom så hade jag kännt mig som en tjuv varje gång jag satt på den... och det priset är alldeles för högt... en konsekvens av tillfrisknandet... min moral är lättare att leva med nu för tiden... det känns fan bra. 

Kommentarer :

#1: Eva T

Hej min Vän !

Där var du inte speciellt "smart" tycker jag. Du kunde ju både behållit ditt rena samvete och gjort dig själv eller någon en tjänst genom att böjt på knäna, tagit upp den och kört förbi Skånegatan (polisen) och lämnat in den.

Hittelön, eller i bästa fall fått den. Det hade ju inte tagit många minuter av din tid och det hade ju som sagt kanske lett till något bra för ägaren eller rent av dig själv. Men att bara låta den ligga, hmmm vad sa det då ?

skriven
#2: Maria Josefsson

va, du lämnade bilstereon, läste jag rätt, wow, det här programmet fungerar och det med råge! Helt fantastiskt. Grattis alltså. Vet inte vad jag hade gjort...men jag har ju bara 19 månader i tillfrisknandet oxå.

Ja som du märkte dök jag inte upp i stenungsund, har fått jäkla lunginflammarion. Kram till dig.Maria

skriven
#3: Stefan Myrén

"och bilstereon ligger så vitt jag vet kvar på marken på en parkeringsplats i Göteborg... för jag fattade att den inte skulle gjort mig lyckligare om jag tagit den och satt in den i min bil... nä tvärtom så hade jag kännt mig som en tjuv varje gång jag satt på den... och det priset är alldeles för högt... en konsekvens av tillfrisknandet... min moral är lättare att leva med nu för tiden... det känns fan bra."



-Dags för en time out, Peter?



Att inte vilja stjäla är gott, det får du stilpoäng för.



Men att inte vilja eller orka hjälpa en medmänniska förutsättningslöst och utan egen vinning är ingen vidare egenskap.



Det är egoism och navelskåderi som formar vår nutid. Du gick in i ego-fällan och blev en av dem som "inte orkar bry sig".



Du är ärlig och rak när du skriver att samvetet klappade dig på axeln och att du därför avstod från att stjäla den. Ok, det skulle inte kännas bra för d-i-g. Men, du funderade aldrig på hur det känns för den som har blivit bestulen?



Här missade du möjligheten att sprida lite medmänsklig värme och omtanke. Ibland ser man inte skogen för alla träd.



Det är lätt att missa dessa små vardagshändelser som kan verka små och obetydliga men betyder så mycket oss människor emellan.



Med facit i handen Peter, det hade väl inte gjort så ont att lämna in stereon i närmaste butik och slå en signal till polisen?



Jag är inte ute efter att skriva ner dig Peter, du gör säkert ett gott arbete (jag är inte insatt i detalj). Du kämpar med din gamla missbrukarpersonlighet samtidigt som du hjälper andra att tillfriskna, det är beundransvärt och starkt av dig.



Du är inte mer än människa, och ingen är perfekt. Vi har alla våra knepigheter och tillkortakommanden, även jag.



Det kanske är väldigt stressigt och körigt för dig? -Stress resulterar i ökad användning av reptilhjärnan. D.v.s. överlevnad och snabba instinktiva lösningar.



Trycker med viss tvekan på den stora röda larmknappen. -Tappa inte fokus, gör inte något vackert till AB Jag.



Reflektera gärna och ta det till dig eller förkasta. Eftertanke och kontemplation kan ibland utföra små mirakel.



Errare humanum est.



Med medmänskliga hälsningar,



Stefan Myrén

skriven
#4: peter

Jag håller med er till fullo... det är lätt att vara efterklok och påstå att jag skulle vilja gjort annorlunda... lämnat in stereon till polisen och kanske... kanske kunnat glädja en annan människa...



... innan jag läste era kommentarer så hade jag haft ett snack om just detta med min sponsor och han hade precis som ni gjort mig uppmärksammad på vad och hur jag gjort... och att jag kan göra bättre...



... och jag tackar er för att ni vill hjälpa mig att göra mitt liv mer hanterbart... och jag ska göra mitt bästa för att lyssna på era råd... inte för att jag tänker slå på mig själv mer nu för det hjälper ju inte... men kanske kan jag ta med mig detta och göra bättre nästa gång...



... och Maria... krya på dig så kanske vi syns nästa år...



(((kram)))

peter

skriven
#5: Gsus

Men va Fan Peter...

Klart du skulle tagit stereon, den var du värd.

Nu ligger den ju bara där så nån annan mer mänsklig person tar den eller så blir den fuktskadad..



Var lite mänsklig nästa gång..

skriven
#6: peter

Nja jag strävar nog allt efter att få in en lite smula mer andlighet i mitt liv... mänsklig är jag i allra högsta grad... på alla möjliga och omöjliga sätt...



... och jag tycker nog att jag var värd att låta bli att sno den... däremot så skulle jag kunnat ta ett steg till och lämnat in den också... men fan... jag är ju bara en människa L...



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :