Louisiana...

... mellan Köpenhamn och Helsingör var ett toppenställe.
.
Så var vi då på resande fot igår... "VågaVa go Christiania" åkte precis som namnet antyder till Köpenhamn för att kolla in julmarknaden på Christiania... och visst var väl det intressant... men samtidigt så gav det väl och inget nytt... det häftigaste var nog trots allt att vi var där och spankulerade bland de julpyntade haschstånden (där det såldes droger precis som det väl alltid har gjort) utan att vi för en enda sekund funderade på att röka på... nej vi var fan inte ens sugna på en enda liten "elefantläsk"... tvärtom så får jag bara bekräftat varför jag är drogfri... och detta skriver jag utan att för en enda sekund döma ut Christiania eller de som lever där... det finns massor av schysta idéer och praktiska grejer som är värda att ta en extra titt på i den fristaden.
.
Men gårdagens riktiga höjdare var inte Köpenhamn eller Christiania.
.
Vi åkte ju vidare... hamnade på Louisiana för att ta del av lite kultur i form av konstutställningar... och låt mig säga att det var inte mitt sista besök där... vilken fantastisk upplevelse... underbara utställningar och tiden bara flög iväg när vi knallade runt bland all häftig konst som fanns där... och vi lärde oss en hel del eftersom vi passade på att följa med en guidad tur och fick ta del av en inspirerad tjej som berättade om Anselm Kiefer och hans konstverk... jag hade sett hans jättestora tavlor och flippade blystatyer för några år sedan i Berlin... men det var bara skoj att fördjupa mig i den snubben.
.
Anselm Kiefer
.
Det blev ganska sent innan jag var hemma men sammantaget så var det en resa som vi kan vara väldigt nöjda med... den innefattade visserligen kanske lite väl mycket lååååånga och mycket kalla promenader eftersom vi inte använde oss av buss eller taxi... bara bil, tåg och båt... så det var en trött peter som mycket nöjd la sig i sin säng sent igår kväll... nöjd och med lite mer kunskap och funderingar på en mycket intressant konstnär.

Kommentarer :

#1: Urban Nilson

Bra repotage Peter! Kram!

skriven
#2: Blixt

Louisiana är en lisa för själen,kram

skriven
#3: peter

Louisiana var verkligen mumma för själen...



kram

skriven

Kommentera inlägget här :