För eller mot

... subutex, metadon eller heroin?

Ibland så sitter jag i min bil och filosiferar... om svensk narkotikapolitik i allmänhet och subutexprogrammet i synnerhet... och jag har skrivit förut här på min blogg om vad jag har för åsikter i denna frågan... jag är FÖR drogfriheten... och jag köper INTE begrepp som "hopplösa fall"... däremot så har jag självklart åsikter och funderingar om varför det finns ett behov av detta begrepp.

För om det inte finns några hopplösa fall...


... då innebär ju det att ALLA... utan undantag kan välja ett drogfritt liv.

Och jag kan inte låta bli att undra vad läkemedelsindustrin skulle tycka om det... det skulle ju innebära färre sjuka människor och mindre förtjänst för en industri som är beroende av att vi är sjuka... jag är inte motståndare till mediciner... verkligen inte... och jag tror inte så mycket på att vara motståndare till drogerna eftersom det brukar innebära att vi står där och stampar i debatten bakom en massa argument som handlar om... för eller mot... och det är mest bara tröttsamt tycker jag...

... jag är för att ge människor ett eget ansvar... inte särbehandla vissa som "hopplösa fall"... för det är enligt mig... ingen annat än skitsnack... och när det gäller drogfria narkomaner så har förvånande nog ett stort antal av oss haft en stämpel som "hopplösa fall"...

... och det var ju inte sant... det visade sig att vi bara var... mänskliga.

Kommentarer :

#1: Alex

håller med dig, det är en tråkig utveckling som är på gång i många fall

skriven
#2: Jimmy

Mer medicin åt de som vill ha det så blir det inga problem...problemet uppstår av att det finns för lite mediciner och folk blir avtända och jävliga. Där e problemet, så länge det finns metadon, subutex, heroin, ritalin, conserta, rohypnol och sobril så är alla medicinerade och lyckliga

precis som med fenomenet antidepressiva. Mer medicin år folket, sälj skiten på apotek i lösvikt så försvinner allt vad beroendeproblem heter. För om man ska se till verkligheten så uppstår alla problem när medicinen inte fins tillgänglig. Tänk om man helt plötsligt bara tog ett beslut att stänga alla systembolag. Vad hade hänt då ??? Precis som du skriver, ge folket ett eget val och ett eget ansvar och släpp allt vad mediciner, knark och alkohol fritt så slipper vi lägga en massa pengar på behandlingshem och annat skit som bara suger pengar. Istället hade staten kunnat gå med en jävla massa plus, för tänk vilken inkomstkälla om staten hade stått för all försäljning. Vi hade inte behövt ha nån skatt alls nästan.

skriven
#3: Bekele

Visst finns de personer som har förbrukat sina chanser att få stöd/hjälp/terapi eller vad de nu kan erbjudas. Jag tycker inte det är nån sanning att alla utan undantag kan välja ett drogfritt liv. Möjligt att alla har det valet vid nån eller flera tillfällen under sitt missbruk. De gångerna har kanske redan varit...

För mig är det självklart att inte alla klarar genomgå nån 12 stegsbehandling med lyckat resultat. Det finns personer som är terapiresistena av olika anledningar.

Självklart ska alla få hjälp på sitt sätt.

Sen är det väl inget som säger att för att man genomgår subutex, metadon eller nån annan medicinsk behandling kan leva drogfritt längre fram.

Skulle vara intressant att få ta del av Mr Vågavas problemlösning... Ska alla ska bli helnykterister, medicinfria? Ska man köra iväg alla narkomaner som inte klarar av att bli drogfria till ett ställe där det inte finns droger?

Trodde vi kommit liiiiite längre än så.

Alla har rätt att leva i samhållet och få den hjälp som är lämplig för dem.



Kram

skriven
#4: peter

Vad jag vill få fram i mitt inlägg är att ett drogproblem naturligtvis inte kan lösas med droger... drogerna var ju faktiskt från början lösningen... är du blyg hjälper ju sprit... eller hur?



Att vi har en narkotikapolitik som behandlar symtomen istället för problemen är faktiskt rätt allvarligt... och jag kan undra vem som tjänar på det... inte är det den enskilda människan iallafall... är det inte logiskt att ta bort drogerna om någon tycker sig ha ett drogproblem... eller???



Jag säger inte att alla ska bli helnykterister... jag säger inte heller att man ska köra bort narkomanerna till något ställe där det inte finns droger (har du tänkt på att det "bara" finns illegalt subutex på kåken... och att det är först efter att du avtjänat ditt straff som du kan få gå med i ett subutexprogram... lite tänkvärt tycker jag)...



... nä jag personligen skulle nog sätta in hjälpen där jag tycker att den behövs mest... för alla anhöriga somm jag tycker har det betydligt mycket värre än oss missbrukare... vi som knarkar har ju droger att bedöva oss med...



... nä "mr VågaVa:s" lösning är att göra något annat istället för att fortsätta peta i mig droger... typ leva på riktigt i samhället på samhällets villkor...



... ge dem som VILL bli drogfria möjligheten att bli det... och inte "bara" hjälp med att byta drog... det är min åsikt... att ALLA som vill bli av med en önskan att peta i sig droger kan klara av det...



(((kram)))

peter

skriven
#5: peter

... hoppsan det blev visst lite fel L... jag menar naturligtvis att ALLA som har en önskan att bli drogfria kan bli det L... ja som det kan bli...

skriven
#6: Bekele

Jo och jag önskar fred på jorden.

skriven
#7: peter

Kan en narkoman bli av med sitt drogsug så är det inget annat än ett mirakel... och eftersom jag känner en massa drogfria mirakel som har blivit av med sina drogsug så tror jag faktiskt att det kan bli fred på jorden...



(((kram)))

peter

skriven
#8: Bekele

Sure.. de som inte blir av med drogsug dör och så kommer det att fortsätta så länge det finns droger och fram för allt när det finns en så pålitlig langare som Systembolaget.

skriven
#9: peter

Nja... egentligen så är ju ett drogsug helt ofarligt... så länge jag inte petar i mig något... att jag är röksugen betyder inte att jag måste tända en cigg... det betyder bara att jag är röksugen... varken mer eller mindre...



... man dör inte av ett drogsug...



(((kram)))

peter

skriven
#10: Bekele

Personer som är inne i ett kemiskt beroende petar i sig..

skriven
#11: peter

Precis... och det är väl det jag menar... inte fan blir de friska av att peta i sig något annat istället... då är de ju bättre att acceptera ett drogsug och skita i att peta i sig något trots att man är sugen... då kommer ju suget att försvinna till slut... vilket det naturligtvis aldrig gör om vi fortsätter att peta i oss varje gång vi är sugna... eller om vi byter drog...



(((kram)))

peter

skriven
#12: Bekele

nä det var ju inget nytt men verkligheten är att de flesta inte klarar av att bryta ett beroende. Hur hjälper man dessa...på bästa sätt? Du kan hoppa över Vi-formen för de känner sig antagligen inte "vi" med oss.

skriven
#13: peter

Genom att erbjuda vägar och möjligheter att del av verkligheten... jag tror att det handlar mycket om integrering... d.v.s. motsatsen till att stänga av och fly med hjälp av t.ex. droger...



... vi människor är ett flockdjur och vi behöver känna oss som en "del av" något större än vi själva... det handlar inte så mycket om att sluta droga sig (det klarar de flesta)... det handlar mer om att göra något annat istället (tycker jag).



Den bästa hjälpen för en narkoman som vill sluta knarka är enkel och jättesvår på samma gång... för lösningen enligt mig är oftast inte svårare än att byta lekkamrater...



... vill du bli bra på ishockey ska du hänga med hockeylirarna... och inte med pundarna...



... så mitt tips till de som har svårigheter med att bryta med sitt beroende är enkelt... ta rygg på vinnarna (de som fixat det) och gör som de gjorde för att lyckas... du blir som du umgås...



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :