Positiva linser...

... är ju bra att ha på sig.

Jag vill t.o.m. påstå att en positiv livsyn är helt nödvändig för en kille som mig... och jag har ibland funderat över varför det är så... och tror faktiskt att det som så mycket annat handlar om paradoxer... att jag helt enkelt behöver kompensera min ganska realistiska syn på livet i stort... för jag är väldigt medveten om min relativa obetydlighet som människa... att hela mänskligheten i den form som vi ser den idag är försumbar i det stora hela... inte för oss människor naturligtvis men som livsform i ett betydligt större samanhang... och med den insikten så vill det fan till att kunna ta på sig de positiva linserna... det är ju lite som ståupparen Peter Wahlbeck sa när han underhöll oss på konventet i somras...

... "vi föds ur ingenting och är på väg till ingenstans"...

... jag kanske citerar honom lite fel men ni förstår säkert vad jag menar... det finns tillfälle i livet då jag drabbas av en viss cynism och på riktigt kan fundera på vad om är meningen med livet... egentligen.

Nu behöver jag ju inte tänka så länge på den saken eftersom jag ju egentligen vet vad som är meningen med livet... och på fullaste allvar så vill jag påstå att jag inte tror mig veta... nä jag vet... och det är skönt att slippa fundera så mycket på det längre... det finns ju så mycket annat som jag behöver lägga min energi på... som att ta på mig de positiva linserna... helst varje dag... och då är det bra med paradoxer... som att kunna ställa mig i min trädgård en stjärnklar natt och blicka upp mot himlen... och riktigt kunna känna hur stort det är att få uppleva min egen litenhet som människa i universum... för jag tycker att det är snudd på magiskt att förstå att himlen inte är "där borta" utan att jag befinner mitt i allting... och då kan jag känna en väldigt stor ödmjukhet inför livet... och att få lov att under en så relativt kort period som jag lever få ta del av detta mirakel som det innebär att få vara... levande.
.

Livet har så många skepnader... men en sak har alla livsformer gemensamt... att vi lever.


Meningen med livet?
Enkelt... meningen med livet är enligt mig helt enkelt att...                             ... leva.

Kommentarer :

#1: Mia

Gott du kommit så långt :-)

När jag börjar bli för cynisk... tänker jag på ordspråket.. Ändra dina tankar och du ändrar din värld... Inte lika djupt, men funkar hehe

kram mia

skriven
#2: Bekele

Du kanske är på väg in i ålderdomens vishet trots allt.....

skriven
#3: Anonym

Ja våra tankar är ett kraftfullt vapen som styr mycket av vår upplevelse av livet... och kanske är det ålderdommens visdom som hälsade på L...



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :