Metadonsnubben...

... var väldigt kompetent och en grym föreläsare.

Igår så tog dagen fart då eftermiddagens föreläsare Olof Blix intog scenen... han var påläst... fick oss att skratta... även om jag en och annan gång kunde sätta skrattet i vrångstrupen då jag kom på mig själv att jag faktiskt skrattade åt en bild av missbrukare som kanske trots allt var en smula klinisk... vilket egentligen inte var så konstigt när jag läste på programmet vad föreläsningen handlade om.

"Biologiska faktorers betydelse för missbruks- och beroendeutveckling och behandling Biologiska faktorer – hjärnan och dess belöningssystem Föreläsare: Olof Blix. Överläkare på Beroendemottagningen, psykklin Ryhov. Arbetat inom missbruksvård sedan 1978."

Han var jätteduktig... rolig... och till synes ganska befriad från någon slags mänsklig empati av en lite mer andlig natur... han var helt enkelt en snubbe som visste det mesta som går att veta om hur vi människor fungerar rent biologiskt... med inriktning på hur vi funkar i den gråa klumpen mellan våra öron som kallas för hjärnan... lite intressant var dock att han dömde ut de flesta mediciner (förutom metadon då) och dissade läkemedelsindustrin... vad han berättade för oss var förvisso inte så överraskande... för mig var det mest ännu en bekräftelse på vad jag redan visste... att droger funkar... och kan användas för att uppnå vissa specifika känslor eller upplevelser av verkligheten... vare sig de är legala eller illegala... eller om de kallas för medicin eller knark.

Idag så fortsätter utbildningen... och enligt programmet så ska vi fördjupa oss i bl.a...

Alkohol‐ och narkotikasituationen i Sverige och Hallands län
Faktorer av betydelse för missbruks‐ och beroendeutveckling
Fysisk och psykisk hälsa, samsjuklighet
Bemötande, etik och motivation för förändring
Riskbruk och screening
Utredning, behandlingsplanering, dokumentation
Evidensbaserade metoder
Lagstiftning
Samverkan
Att arbeta evidensbaserat

... och det låter ju... intressant... och är säkert ett bra sätt för mig att försöka förtränga Zlatans och Milans ganska bleka insats i gårdagens match i Madrid... suck... en riktig skitmatch för en Zlatanist som mig... nä idag så ska det pluggas... minglas och jag ska göra mitt allra bästa för att aktivt ta del av all den kunskap som jag får ta del av.


Det gäller att föra lite anteckningar så att jag kommer ihåg allt som jag kan lära mig idag.

Kommentarer :

#1: mia

kul med en så bra föreläsare! finns ju inget värre en när man har en "tråkig" monotomt pratande.... och ens tankar vandrar till andra saker hela tiden ;-))snygg anteckning, du hänger med bra ser jag hehe

kram mia

skriven

Kommentera inlägget här :