50-öringen...

... försvinner imorgon.

Och jag drar mig till minnes en annan gång då det försvann mynt... 1-öringar, 2-öringar och 5-öringar... jo jag är ju så gammal att jag minns när man kunde handla godisar som bara kostade 1 öre... och på den tiden gick jag även i skolan på lördagar... sista timmen på lördagen (vi slutade vid 12-snåret på lördagar) var "roliga timmen"... vilket oftast innebar att vi själva skulle underhålla varandra... jag har fortfarande trauma från ett sådant tillfälle.

Men det jag tänkte på en dag som denna när 50-öringen försvinner är inte när snuset chockhöjdes till 1krona och 80 öre... inte heller när man kunde tanka moppen med bensin som kostade mindre än 1 krona... nä jag tänker på när jag långt senare hittade en STOR samling med värdelösa 1. 2 och 5-öringar... och ville göra någonting med dem... jag hade ett litet akvarium vid den tiden och jag funderade inte särskilt länge innan jag tog ett beslut om att det skulle vara väldigt fint med en skatt på botten...


När jag var liten så skulle jag underhålla klassen en lördag... "roliga timmen"... vilken plåga!

min skatt i akvariet?... alla fiskarna dog inom ett dygn... kopparförgiftade.

Kommentera inlägget här :