Manliga projekt...

... kan ta sig rätt lustiga uttryck.
.
Jag satt i bilen in till jobbet och lyssnade på en talbok... och i skrivande stund så har jag glömt vad den heter eller vilken författare som skrivit den... men det är skit samma... han läste någonting som fastnade i mitt huvud... hur hans fru hade reagerat på en av hans idéer... att han som hon sa...
.
"- Gjorde stora projekt av allt möjligt."
.
Där slutade jag lyssna på berättelsen... och började fundera... vad var det hon menade... egentligen?
.
Jag kom att tänka på den dagen då jag fick för mig att det skulle vara väldigt snyggt med ett akvarium i mitt kök... ett som var inbyggt i väggen... och sagt och gjort... jag skapade omedelbart ett projekt... ett stort projekt... min dåvarande flickvän som vid det tillfället höll på att tvätta i vår tvättstuga berättade senare för mig att hon blev lite nyfiken när hon hörde motorsågen starta i köket... men när hon rusade upp för att kolla försvann hennes nyfikenhet och ersattes med en ganska kraftig känsla av uppgiven frustration... typ ilska.
.
I vårt då ganska dammiga och sågspånsfyllda kök stod jag och sågade ett stort hål i väggen mellan sovrummet och köket... och det var kanske när jag glatt leende förklarade för henne att jag höll på att bygga ett akvarium som hon blev riktigt arg... vi levde sen rätt länge med ett stort hål i väggen innan det fylldes av ett akvarium... utan glas och som länge fungerade som en slags ganska ful bokhylla... det tog lite drygt ett och ett halvt år innan jag satte in glas och blev färdig med akvariet... man skulle kunna kalla detta för ett för mig ganska typiskt "manligt projekt".
.
Men det kunde varit värre... jag har sett många typiskt "manliga projekt" som tagit alldeles för stor plats... ja ni vet... sådana saker som 30-åriga kriget... ja, de flesta krig är nog fan manliga projekt... när vi män gör saker så gör vi de ofta till 100 %... jag diskar eller dammsuger inte lite... nej det är allt eller inget som gäller i de flesta av mina projekt... för så är det ju... en dammsugning är inte bara en dammsugning... en dammsugning är för mig ett projekt... och kanske beror det på att jag är en... man... och att det oftast är vi män som sysslar med projekt... som inte så sällan...
.
... kan bli en smula fanatiska.
.
Kvinnor verkar ha en större förmåga att göra lite allt möjligt samtidigt... det är i alla fall min uppfattning... och den får väl naturligtvis stå helt och hållet för mig... jag fixar inte det sättet att jobba... att både diska, dammsuga och laga mat samtidigt skulle få min hjärna att brinna upp... jag kan ju ha problem med att tugga tuggummi samtidigt som jag ska korsa en gata... jag är stum av beundran för de ensamstående kvinnor (och män) som tar hand om ungarna... sköter sitt jobb... och dammsuger... samtidigt.

Kommentarer :

#1: Pian

Fakta: Fler kvinnor än män är sjukskrivna för utbrändhet. Min analys: Jag tror att färre kvinnor hade varit sjukskrivna för utbrändhet om vi i större utsträckning kunde koncentrera oss på ett projekt i taget.

Tack för läsningen. :) Nu ska jag dricka te. En sak i taget...

skriven
#2: peter

Intressant att läsa vad du skriver... om jag bara håller mig borta från att elda upp kors så lär jag slippa att bränna mig... men du fick mig att tänka till nu...



kram

peter

skriven
#3: Mia

Hahaha skrattader gott idag över akvariet... nyfiken som man är, så undrar jag ju om det lever några fiskar där idag hehe

Sen ligger det säkert mycket i vad Pian skriver.... fick mig en tankeställare oxså.... skall genast börja tänka mig för innan jag startar 17.. projekt samtidigt.... ;-))

kram Mia

skriven
#4: peter

Nä... akvariet står faktiskt på högkant nere i min källare... men det var länge sedan det fanns några fiskar i det L... däremot så har jag lagat väggarna i huset L.



kram

peter

skriven

Kommentera inlägget här :