Blixtar & dunder...

... magiska under.
.
Nyss satt jag här hemma i ett strömlöst hus... och först så det blev alldeles tyst... ingen TV... ingen tvättmaskin i bakgrunden... och ingen data att knappa på... men efter att jag lyssnat en liten stund på tystnaden inne i mitt lite dunkla hus så började ljuden göra sig gällande... regnet smattrade mot mitt plåttak... och åskan dundrade en liten bit härifrån... i min omedelbara närhet efter mullret att döma... kort sagt... det var allt annat än tyst i tystnaden.
.
Svårt för mig att tänka på en tid då människorna bodde i hus utan elektricitet.
.
Jag kan inte låta bli att förundras över hur jag tar många saker för givet i mitt liv... ta bara det här med elektricitet... att kunna knäppa på TV:n slentrianmässigt utan att tänka med på det... för att inte tala om datorn... tänk om jag hade använt min dammsugare på samma sätt... fan vad rent det hade varit här hemma då.
.
Nu hör jag knappt regnet längre... det ljudet är gömt bakom alla mina andra vardagsljud... elektriska ljud.

Kommentarer :

#1: Gabriella

visst är det skönt med tystnaden. jag befinner mig gärna i den. Sätter på tv:n ibland mest för hundens skull har jag kommit på. kan säga att jag gillar tekniken och allt det bekväma vi har omkring oss. Men det skrämmer mig lite också. Hur ska vi klara oss om allt pajar. göra upp eld, laga mat, betala räkningar osv.osv. finns mycket att fundera över hur det ska gå till om det värsta skulle hända. Kram

skriven
#2: peter

Jag sätter nog mest på TV:n för att få sällskap... jag är som dig och gillar tekniken fast den tar bort många av de saker som vi kunde bara för några år sedan...



kram

peter

skriven

Kommentera inlägget här :