Jag citerar...

... professor Allen Frances.
.
"– Vi har gått för långt med att ge diagnoser till beteenden som borde uppfattas inom ramen för normalitet.".
.
Så säger han... och vem är han då?
.
Jo, han ledde arbetet med att ta fram den nuvarande diagnoshandboken som används för att ställa lite olika diagnoser på oss ofta lite för mänskliga människor... och jag kan väl tycka att det kan vara befogat att ge diagnoser i många fall och att det säkert många gånger också kan uppskattas av de som får en diagnos... men när snubben som ledde arbetet med att få fram en manual för att ställa diagnoser själv ryggar tillbaka inför sitt eget arbete då börjar jag också undra... vad är normalt och vad är inte normalt?
.
Ibland så finns det säkert en anledning för att stanna upp och tänka till en extra gång.
.
"En onormal reaktion på någonting onormalt är helt normalt"... hörde jag Craig Nakken säga på en av sina föreläsningar... och det kan jag tycka är ganska tänkvärt.

Kommentarer :

#1: Anonym

När var och hur (i vilket sammanhang) sade han detta. Det kan ju vara intressant att veta det också......annars blir det så lösryckt.

skriven
#2: Eva T

När var och hur (i vilket sammanhang) sade han detta. Det kan ju vara intressant att veta det också......annars blir det så lösryckt.

skriven
#3: peter

Han var väl bara lite självkritisk... och jag personligen tycker nog att det är ett tänkvärt citat... det är inte längre så himla lätt att passa in i det "normala"... ibland så kan jag undra när det "normala" blir onormalt ;-).



kram

peter

skriven
#4: Anonym

Hej, Peter!



Tack för föreläsningen du höll för min klass i måndags! Mycket givande och gripande!



Jag har skickat ett mejl till dig om du skulle vilja gå in och läsa det =)



Kram kram!

skriven
#5: peter

Tack för att ni lyssnade på mig...



kram

peter

skriven

Kommentera inlägget här :