Vi har ett brukarråd...

... i Halland.
.
Denna veckan så är det mycket med brukarrådet i Halland för mig... vi har ett möte med styrgruppen senare idag och i morgon så ska vi fortsätta att utbilda oss för att kunna göra "brukarstyrda revisioner" av t.ex. en kommunal eller landstingstyrd verksamhet... och en brukarstyrd revision är helt enkelt ett sätt att få reda på hur brukarna (d.v.s. de som använder sig av tjänsterna som erbjuds) uppfattar en verksamhet... vi har planerat att ta reda på hur de som använder sig av avgiftningen i Varberg tycker att den fungerar... om det finns några brister och vad som faktiskt funkar bra... ur ett brukarperspektiv.
.
Det kan ju vara bra att fråga de som badar hur de vill att bryggorna ska byggas.
.
Att få vara med och förhoppningsvis påverka hur vården ska se ut i vårt län är både givande och intressant... personligen så tycker jag om att vara politisk... men har lite svårt för det här med partipolitik... jag är mer för en direkt och praktisk form av politik där jag får vara med och påverka... så ett brukarråd passar mig utmärkt... nu får vi väl se hur mycket vi kan påverka i verkligheten innan vi drar för stora växlar men jag ska ärligt säga att än så länge så har vi fått ett mycket bra bemötande... och vi känner oss verkligen välkommna som de tillgångar vi är tänkta att bli... ett brukarperspektiv kan ju tyckas som helt självklart... och är det någon som undrar vad et brukarperspektiv är för något så brukar jag förklara det så här... om man t.ex. vill bygga en rullstolsramp kan det ju vara bra att fråga någon som åker rullstol om hur den ska se ut... och det är ju likadant med missbruksvården... de riktiga experterna är ju faktiskt... missbrukarna... eller hur?

Kommentera inlägget här :