Minkfarmar...

... kan man "tycka" mycket om.
.
Stora delar av mina sommarlov och vinterlov brukade jag tillbringa hemma hos min mormor och morfar ute på landet... på en minkfarm... och nu när jag sa det till en av våra anställda på VågaVa så höll hon på att trilla av stolen när hon hörde det... ordet minkfarm är onekligen en smula laddat i dessa tider... så var det inte när jag växte upp... jag älskade att tillbringa mina lov hos mormor och morfar... att de drev en minkfarm var ingen som jag hade några åsikter om... det var nog snarare så att jag gillade att springa omkring bland alla djur och att tillbringa mina lov ute på landet... det var jättespännande för en liten pojke som mig.
.
Min uppväxt på en minkfarm var en väldigt lycklig uppväxt... kanske inte för minkarna men definitivt för mig.
.
Pälsindustrin är väl i det närmaste död nu för tiden nu när det har kommit fram material som ersätter pälsen... och aktivisterna som släpper ut minkarna får väl hitta på något annat att snöa in på... själv så tänker jag inte på något sätt skämmas över att jag trivdes på en minkfarm när jag var liten... det var en annan tid då och det fanns ingen som hade några synpunkter på det när jag var liten... och helt ärligt så är jag fortfarande väldigt glad över att jag fick mina sommrar och vintrar på minkfarmen hos mormor och morfar... där fanns ingen mobbing... och där fick jag känna att jag dög precis som den jag var... och det tror jag betydde mer för mig än vad jag kan förstå... så jag är nog glad för att det inte var lika hemskt med minkfarmer då som det är idag.

Kommentera inlägget här :