Politik...

... kan vara både intressant och underhållande.
.
Vi hade ju invigning på vårt senaste projekt VågaBo igår... samtidigt som AU (socialnämndens arbetsutskott) inte riktigt kunde enas om hur man vill stötta verksamheten... ett nytt förslag om att istället för att köpa upp enskilda platser ge oss ett föreningsbidrad dök upp... ett förslag som vi inte kan aceptera eftersom vi vill driva detta akutboende i samarbete med socialsekreterarna i Ljungby... den enda möjlighet som vi ser för att det ska finnas en garanti för en fortsättning efter du har nyktrat till och blivit drogfri på vårt akutboende... skulle vi bara ta emot ett föreningsbidrag så är risken uppenbar att vi "bara" har byggt en värmestuga... eller som vi säger här i Ljungby... ett nytt kategoriboende (ett gammalt klassiskt misslyckande i vår lilla kommun) där man istället för att vara ett stöd för de missbrukare som verkligen vill lägga av att missbruka... snarare möjliggör och underlättar för ett fortsatt missbruk... och det vill vi ju naturligtvis inte vara en del av... vi är ju faktiskt mer en förening som vill finnas för dem som väljer att leva ett drogfritt liv.
.
Vi vill ju inte att VågaBo "bara" ska bli en värmestuga där missbrukare vilar upp sig.
.
Det här är politik och jag tycker att det är mycket intressant... och det är inte utan att det finns ett visst underhållningsvärde i det heller... politik rör upp känslor och det kan ju vara rena rama "kriget" när olika åsikter driftas... det är lätt att fastna i "rätt eller fel" träsket... som alltid när det gäller åsikter.
.
Någon i AU tyckte annorlunda än oss... den människan är inte en idiot för det utan bara en människa som har en annan åsikt om en sakfråga... det är viktigt för mig att komma ihåg... och istället för att envist försöka prata ner den människan och försöka få henne att tycka som jag måste jag nog allt istället först lyssna på hennes agrument... för trots allt så är nog allt oftast din "fiende" som är din bästa "lärare".

Kommentarer :

#1: Birgitta

Vilken otroligt klok man du är.....jag är imponerad....jag lyssnar ( hhm läser ) och lär.



Kram

skriven
#2: peter

Tack för den komplimangen...



kram

peter

skriven
#3: Edita

Det är helt rätt! Lyssna, ta in och sedan förmedla.

Värme stugor finns det så det räcker, det är ju inte det som är syftet med VågaBo, eller?

Lycka till

Mycket Kärlek till dig från mig!

Edita

skriven
#4: peter

Nä det ska inte bli en värmestuga... kärlek tebax till dig min fina vän.



kram

peter

skriven

Kommentera inlägget här :