Rädsla...

... är inget att vara rädd för.
.
Jag är inte så himla rädd för att vara rädd längre... men att inte vara rädd för att vara rädd innebär inte på något sätt att jag slutat att vara rädd... rädslan kommer fortfarande och hälsar på... vad som jag däremot lagt märke till är att rädslan inte längre är en känsla som styr mitt liv... vilket jag tyvärr är tvingad att inse att den (rädslan) gjort större delen av mitt tidigare liv... inte bara när jag var en aktiv narkoman och alkolist utan även en lång bit in i mitt tillfrisknande... kort sagt... jag har till stor del låtit mig styras av mina känslor... på bekostnad av mitt förnuft... och det är ett väldigt dåligt val.
.
Det är förnuftigt att kolla vindens riktning och styrkan noga innan man flyger vinge.
.
När jag sitter i bilen på väg till jobbet idag så tänker jag på nästa flyg jag vill göra... och jag känner rädsla... jag var rädd när jag flög i helgen och jag känner mig rädd för att flyga på hanget... och jag undrar lite vad det kan bero på... är det kanske p.g.a. en tidigare skräckfylld erfarenhet jag gjorde när jag en gång i forntiden gjorde mitt första höjdflyg nere i alperna... eller är det för att jag blivit äldre och fegare?
.
Känslan jag känner skriker åt mig att lägga ner flygningen... omedelbart... bums... helst igår... men mitt förstånd säger samtidigt till mig (om än med en betydligt lugnare och tystare röst) att flygning är en relativt säker sport... att min rädsla inte är relevant utan "bara" en känsla jag känner... och jag kan ju alltid påminna mig själv om hur det det brukar kännas när jag går emot mina rädslor... då känner jag mig oftast väldigt befriad... och frihet är ju en så himla skön känsla.
.
Mitt förstånd säger att jag ska vara tacksam över min rädsla... att jag kan bli rikligt belönad om jag inte låter den styra över mitt liv och att jag ska våga tro på det... min rädsla däremot... är mest en väldigt "fängslande" känsla som inte vill att jag ska göra någonting... hade rädslan fått bestämma så hade jag dragit täcket över huvudet i morse och fortfarande legat kvar i min säng.
.
Att jag är rädd för att flyga är ingenting som jag behöver vara rädd för.

Kommentarer :

#1: Birgitta

Rädsla kan vara en bra känsla....gör att man blir med fokuserad på det man tänkt sig åstadkomma. Har samma känsla när jag nu kör hoj....om det går åt pipan..."på´t igen ". ( Fniss om man nu överlevt vill säga ).



Njut och ha det bra. Livet ska avnjutas och nya erfarenheter ska till annars blir det väldigt enformigt......tänk på att livet är ett enda långt lärande....



Kram min vän



skriven
#2: peter

Jag hoppas att du kör försiktigt så att du slipper känslan av att det gått åt pipan... tänk på att du har en värdefull last på hojen ;-)... och jag håller med dig... rädslan är en positiv känsla om vi använder oss av den på ett förnuftigt sätt... som att t.ex. att våga ta för oss av livet...



kram

peter

skriven

Kommentera inlägget här :