Att våga se det goda...

... i människorna.
.
Det fodras en liten smula mod och en stor portion förnuft att våga tro på att 99,8 % av mänskligheten är god... vi lever ju trots allt i en värld där media gör sitt yttersta för att skrämma skiten ur oss medborgare... och det är väl klart att man blir påverkad av alla rapporter om hur hemskt det är överallt... och har man då som jag även levt i ett missbruk där alla blåser alla... ja då krävs det faktiskt lite mod för att våga göra tvärt emot hur jag levt i mitt tidigare liv då jag nästan räknade med att bli blåst av alla jag träffade... d.v.s. lita på människans inneboende godhet.
.
Jag har under några veckors tid lärt mig att det är väldigt förståndigt att våga lita på det goda i världen.
.
Jag tog som sagt chansen att fullt medvetet satsa på att 99,8 % av mänskligheten är god... det innebar i praktiken att jag i princip tog för givet att alla jag mötte ville mig väl... sällan har jag väl tagit ett så bra beslut... belöningen är i det närmaste gigantisk... och jag är helt övertygad om att det är den inställningen som har öppnat mina ögon för någonting som jag kanske inte riktigt vågat se innan... nämligen att det är sant... att det finns en hel värld av underbara kärleksfulla människor runt omkring mig hela tiden... eller kan det vara på det viset att det är min inställning om människans godhet som skapar dessa människor... vad kom egentligen först... hönan eller ägget?

Kommentera inlägget här :