Snäll...

... är smart.
.
Att vara snäll har förvånande nog ofta blandats ihop med att vara dum... det förvånar mig... mycket... eftersom jag nog vill påstå att det är precis tvärtom... att vara snäll är ju egentligen smart... att se på sin omgivning med snälla ögon är ofta samma sak som att se det goda i alla man möter... och det kan ju aldrig vara dumt... inte ens de få gånger då man kanske skulle kunna bli lurad... för om någon lurar mig... vem lurar man då egentligen?
.
De allra flesta människor är i grunden goda... och vill dig väl... det är i alla fall jag helt övertygad om.
.
Låt mig förklara... om jag väljer att ha tillit till min omgivning så kommer jag att se massor av möjligheter... bara av den enkla anledningen att jag har all tid i världen att ta del av min omgivning med nyfikna och öppna ögon... motsatsen är ju om jag ska vara på min vakt hela tiden... då kommer jag att vara så fullt upptagen med att skydda mig själv från allt och inget att jag inte har tid att upptäcka någonting... vilket i sin tur ju innebär att jag missar alla dessa möjligheter till utveckling... sen kan jag nog också tycka att det är himla jobbigt att vara på sin vakt hela tiden... det är ju så mycket trevligare att se på sina medmänniskor som tillgångar och med kärleksfulla ögon.

Kommentera inlägget här :