Pluggandet...

... är igång.
.
Så har vi då äntligen kommit igång med vårt pluggande... delat upp oss i grupper och tittat lite på våra schema... och det är lite flippat att vara student... igen... denna gången så är det lite skillnad sedan sist... nu är det varje dag som gäller... på förra skolan träffades vi ju bara två gånger per termin och fick plugga ganska mycket ensamma även om en stor del av utbildningen på FUN bestod av en process... hur det kommer att bli med den saken här har jag ingen aning om... men att jag redan nu märker att jag har nytta av min förra utbildning är uppenbart eftersom vi även denna gång kommer att arbeta i grupp.
.
En sak som vi fick lära oss redan första dagen var att räcka upp handen... en fantastisk upplevelse.
.
Vi lär oss intressanta prylar... en sak som vi lärde oss idag var "den akademiska kvarten" ... det är en kvart som kommer ifrån Lund... för så är det... när det ringde i en klocka där så tog det ungefär en kvart innan studenterna var på plats... och så kom det sig att 09 betyder 09.15... däremot så betyder 09.00 fortfarande 09.00... fattar ni?

Kommentarer :

#1: EvaT

Det är ett begrepp jag känner igen som "Lundastund/pundarstund" En kvart, fjortondar....... :-)
Kvart"ingar" kan vara bra, kärt barn har många namn.

Svar: Det var lite intressant att få ta del av den verkliga historien bakom begreppet... först så fattade jag inte riktigt varför man inte bara skrev kvart över på schemat... man lär så länge man lever och det är en gåva att det finns massor nya saker att lära sig tycker jag...
kram
peter
peter

skriven

Kommentera inlägget här :