Skam...

... och skuld.
.
Som en gammal missbrukare så finns det ju hur mycket som helst att ösa ur i skam&skuld-skafferiet... och jag skulle säker kunna skriva om både det ena och det andra mer eller mindra skamfulla äventyret som bor där... men det var inte riktigt det jag tänkte på när det gäller skuld och skam... jag har fått lära mig att skuld är en känsla som jag drar på mig över någonting som jag gjort mot andra människor... och då menar jag inte "bara" att jag är skyldig någon stålar... utan det kan ju handla om lite vadsomhelst... och... detta var de verkligt goda nyheterna för mig... inte så sällan någonting som jag faktiskt göra någonting åt... gottgöra... be om ursäkt... betala mina skulder... ja ni fattar.
.
Skam däremot är lite lurigare grejer... och här har jag lite åsikter... först och främst så är jag väldigt tacksam över att jag kan känna skam... för skam är ju inte enbart en "negativ" känsla... tvärtom så kan ju skammen ofta hjälpa oss att sätta rimliga gränser för oss själva... min "gränslöshet" var i det närmaste total när jag var en aktiv missbrukare... ta sprit t.ex.... det har väl aldrig varit någonting som fått mig att ta mitt förnuft till fånga.
.
Som drogfri sätter min skam betydligt sundare gränser för mig själv än när jag var en aktiv missbrukare.

Kommentera inlägget här :