Negerbollar...

... och rasism.
.
För några veckor sedan så funderade jag en liten smula på hur det tänktes när pepparkaksgubben förbjöds i ett luciatåg... nu var det visst i en väldigt begränsad omfattning men ändå... vad tänker man på undrade jag... idag så läser jag i blaskan som "avslöjar" ännu en rasist... och när jag tar mig tid att läsa vad det egentligen handlar om så kan jag inte låta bli att förundras... snacka om storm i ett vattenglas... han hade kanske uttryckt sig lite klumpigt här och där men helt ärligt... det liknade mest en hetsjakt mot ännu en bara för att han var med i "fel" parti... fast SD behöver nog inte oroa sig för att tappa några röster på den artiklen... tvärtom så tror jag att det är artiklar som denna som gör att judst det partiet (SD) växer sig allt större från dag till dag...och att Jimmie Åkersson sitter allt säkrare och säkrare i riksdagen.
.
Att jag gillar Sverige behöver inte betyda att jag är rasist...
.
Nu röstar inte jag på SD... inte en chans... men eftersom jag är för det fria ordet och människornas rösträtt så kan jag inte blunda för att det är väldigt många som gör det... det måste jag faktikst acceptera... vad jag nu än tycker och tänker om deras politik... det jag reagerar på idag är hur lätt det är att bli stämplad som rasist... och att jag själv kan bli ifrågasatt trots att jag verkligen inte är någon rasist... för ett gäng år sedan blev jag faktikst anklagad av en gammal kompis bara för att jag hade en svensk flagga på min jacka... han tyckte att det var rasistiskt... det tyckte inte jag... jag tyckte bara att det visade var jag kom ifrån när jag var ute och reste omkring i den stora vida världen... och jag erkänner att jag vid något tillfälle har kallat chockladbollar för negerbollar... men att det absolut inte är samma sak som att jag är rasist... det är nog mer ett resultat av att chockladbollarna faktiskt kallades för negerbollar när jag var liten... läskigt kanske... men likförbannat sant.
.
Och till slut så undrar jag om stjärngossarna i dagens luciatåg har något med Ku Klux Klan att göra?

Kommentera inlägget här :