Vad är att dricka måttligt...

... med alkohol?
.
Så kom det då ännu ett påstående om att vi alkolister kan lära oss att dricka måttligt... och jag kan ju inte låta bli att fundera lite över det här med måttligt... jag kommer ihåg när jag var uppe på soc. på samtal en gång i forntiden efter att ha åkt fast för rattfylla... mitt drickande skulle kontrolleras... fanns det kanske en möjlighet att jag hade lite "problem" med alkoholen... jag svarade på några frågor och det konstaterades ganska snabbt att så inte var fallet... för på något för mig helt obegripligt sätt så lyckades jag övertyga dem om att allt egentligen nog enbart berodde på att jag hade haft lite... otur... och att jag som hade både jobb, hus och familj väl inte kunde ha några större problem... trots att jag då helt uppenbart hade kört bil på fyllan... någonting som allt för många alkolister gör lite då och då... och är det någon som "råkat" köra bil på fyllan någongång så kan man vara helt övertygad om att man har ett alkoholproblem (även om man inte själv har insett det än)... folk som inte har problem med alkohol kör nämligen ALDRIG bil på fyllan.
.
Om ni kört bil på fyllan så får ni gärna höra av er till mig... för då har vi ett gemensamt problem.
.
Och det där med att dricka måttligt... vem i hela världen kan bedömma det... för mig var måttligt de få gångerna jag inte vaknade upp dagen efter med en minneslucka... givetvis ingenting som jag berättade för soc. när jag var där för samtal om mitt körkort... nä då var mitt drickande baserat på vad de som lyssnade ansåg som måttligt... jag menar att jag är ju trots allt en alkolist... och en del i min beroendesjukdom är att förneka sanningen om mitt eget drickande... så om någon hade velat lära mig att dricka måttligt när jag var fullt aktiv i mitt missbruk så hade jag nog inte haft några större problem med att fixa det... kan jag sitta på soc. och förklara att man minsann inte har några problem med alkoholen när jag kört på fyllan så hade jag nog fixat en "måttlighetstest" också.
.
Annars så hade jag redan i mitt missbruk ett väl fungertande trix för att bara bli "måttligt" berusad... som hette... amfetamin.
 

Kommentera inlägget här :