Konflikter...

... var temat på torsdagsgruppen igår.
.
Konflikter är bra... det vet jag... att jag kan vara rädd för konflikter är ingenting som tar bort det faktumet... men tyvärr så kan den rädslan ta över och då stoppar jag huvudet i sanden... tittar åt ett annat håll och låtsas att det regnar samtidigt som jag får en klump i magen... en mycket obehaglig känsla... lite av tvärtom mot den känsla som jag kan känna efter att ha befunnit mig i en konflikt och löst ett problem... för trots allt så hoppas jag att det är målet med en konflikt... att hitta en lösning på ett problem... även om det nog kan finnas en och annan som skapar en konflikt bara för att bråka... men då handlar det ju om någonting helt annat... oftast ett eget dåligt mående som man inte riktigt vill ta ansvar för om ni frågar mig... det kan ju tyvärr ibland tyckas lättare att skylla på någon annan än att ta eget ansvar... offerkoftan är ju riktigt bekväm lite då och då... som en högst tillfällig "lösning"... även om det aldrig funkar i längden... någonsin.
.
Det händer att jag hamnar i konflikt med mig själv... ska jag eller ska jag inte... röka?
.
Jag hamnar ofta i konflikt med mig själv... varje gång jag är röksugen t.ex... då kan det hjälpa mig att prata om det... för att få kontakt med mitt förstånd... det förståndet som tagit ett beslut om att vara en rökfri rökare några minuter till... när jag på det sättet förnyat och förankrat mitt beslut så har jag löst konflikten... och som en liten bonus försvinner röksuget... och det  kan jag kan leva med.
 
.
 

Kommentera inlägget här :