Mitt misslyckade...

... nyårslöfte.
.
Jag har inte lyckats infria mitt nyårslöfte... än... och mitt nyårslöfte var kanske en aning rebelliskt... nämligen att börja röka istället för att som alla andra sluta röka på nyår... naturligtvis så var det mest på skoj men jag ska villigt erkänna att beroendepersonligheten i mig gick igång när jag blev påmind... så även om jag nu lyckats hålla mig rökfri i över fem år frånsett ett kraftigt återfall på Bali på en månad för ett år sedan och några bloss på en cigarr i somras så är resan som en rökfri rökare långt ifrån över... det finns stunder då det fortfarande är att vänta i fem minuter till innan jag tänder en cigg som räddar mig... en gång rökare alltid rökare... men precis som med jag fixar att leva som en drogfri narkoman så går det alldeles utmärkt att leva som en rökfri rökare... det handlar "bara" om att inte peta i sig den där första... att vänta i fem minuter till... och efter det... vänta i fem minuter till... om och om igen... vissa dagar suger det mer vissa dagar mindre.
.
Jag har fortfarande tobak från 2008 liggande i frysen hemma om jag skulle vilja börja röka igen.
.
Jag tror minsann att jag struntar i att infria mitt nyårslöfte även denna dag... men visst om jag skulle vilja så har jag fortfarande tobak liggande i frysen sedan tiden som en aktiv nikotinist... mest för att kunna känna att det är jag själv som väljer om jag vill vara rökfri... och att valet är så enkelt att jag förstår... ja tack eller nej tack... krångligare än så behöver det inte vara... och att ett röksug inte är samma sak som att röka en cigg... ett röksug är bara ett röksug... och även om det kan hälsa på lite då och då så går det över... alltid... tro mig.
 

Kommentera inlägget här :