Skam...

... och skuld.
.
Jag känner på känslor av skam och skuld... och skulle ljuga om jag inte erkänner att det känns oerhört obehagligt... visst vet jag att det är sunt... om jag inte kunde känna dessa känslor så hade det funnits stor anledning till oro... skam är som jag ser det en sund känsla... hade jag inte haft förmågan att skämmas så hade jag verkligen haft problem av gigantisk natur... vad jag behöver göra nu är att se min del... ta ansvar för och titta på mina skuldkänslor... och göra om och göra rätt... ett av problemen är att jag är en beroende och har en förmåga att göra allting svart eller vitt... allt eller inget.
.
Jag är i ett stort behov av att göra en grundlig inventering av mig själv... steg 4.
 
Skammen kan jag inte göra så mycket åt rent praktiskt men skulden kan jag jobba med... för den handlar om saker som jag gjort fel... och då finns det alltid en möjlighet att gottgöra och bli en bättre version av mig själv... så idag så tänker jag välkommna mina skuldkänslor... för även om det är obehagligt så vill jag utvecklas... ta ansvar och förändras... och ersätta dessa känslor med... hopp.

Kommentera inlägget här :