Motstånd...

... föder motstånd.
.
Det är himla lätt att fastna i fällan om för eller emot någonting... vad som helst... åsikterna har ofta en tendens att spåra ur lite grann och då försvinner sakligheten och vi pratar inte längre om fakta... vad som är ännu värre är att mångfalden som jag personligen förespråkar fastnar i en "rätt" eller "fel" fälla... detta gäller i allra största grad missbruksvården... och de som drabbas är naturligtvis de som vill bryta sig ur ett missbruk... jag tror att det finns många fler sätt att bli drogfri än det som jag anammat... även om jag naturligtvis förspråkar det som fungerat för mig... men skulle någon enskild individ tycka att det funkar med att banka sig själv med en sten i huvudet så har jag inget att säga om det (kanske skulle jag lite försiktigt undra om inte det gjorde ont men det är en helt annan sak).
.
Jag skulle välkommna en saklig debatt om rätt mycket i vår värld... ta bara det här med alla dessa mediciner som skrivs ut varje dag... är vi verkligen så sjuka eller lever vi i ett samhälle som gärna vill ha en diagnos på det mesta... eller är det kanske som så att vi människor har vissa olikheter utan att behöva vara så himla sjuka för den sakens skull... att jag personligen har lite svårt för att lita på en läkemedelsindustri som tjänar ofattbart mycket pengar på alla möjliga mediciner är ju snart någonting jag knappt vågar nämna... konspirationsteorier är ju lite farliga kan jag tycka... men... jag skulle välkommna en oberoende saklig debatt om detta känsliga ämne... inte minst när jag trots allt inte vill ha viss medicin utskriven och säger det till min doktor med motiveringen att jag hellre behandlar orsaken än symtomet (i detta fall hade jag ont i mina axlar)... vad händer... jo, jag får ett recept på smärtstillande medicin... suck... varför lyssnar inte doktorn på mig?
.
Jag vill gärna kunna lita på min doktor.
 

Kommentera inlägget här :