Mitt mående...

... är något som jag själv bestämmer.

Jag är verkligen inget offer längre... jag kan ta mitt ansvar och styr till stor del över hur jag mår.

Det innebär inte att jag väljer bort jobbiga känslor och går skrattande genom livet hela tiden... nä snarare tvärtom faktiskt... det innebär snarare att jag vågar känna på fan så jobbiga känslor utan att behöva fly från dem... brukar säga att jag på 10-års drogfrihet gått från att vara rädd till att vara... rädd.

Skillnaden är att jag inte är så rädd för att vara rädd längre...

Men det var väl inte det jag tänkte skriva om här och nu... nä det var hur jag lyckats förändra mitt mående denna dagen med lite enkla knep... jag var ju lite trött på att vara trött... det tar som fan på krafterna att inte göra det jag inte vill göra... i detta fallet städa här hemma... å det är med ett leende på läpparna jag slänger mig i min...


... TV-soffa idag.

Jag har varit snäll mot mig själv idag och gjort lite som jag inte ville göra... så ikväll går jag och lägger mig mellan...


... rena lakan i en nybäddad säng.

Och kanske, kanske kan jag också ta åt mig lite av ett YouTube-klipp som jag fick av en vän... för så här är det... för att jag ska kunna ta in någonting så behöver jag först av allt ta bort min stress... och stress är inget som jag får av att göra en massa grejer... nä tvärtom så kommer min stress av att jag inte gör det jag inte vill göra men skulle behöva att göra... typ städa... ringa det där jobbiga telefonsamtalet... ja ni fattar... jag blir stressad av det jag inte gör...

... å det är farliga grejer för mig... gör jag inget åt denna stress så kommer jag in i ett som jag kallar det för... "dåligt mående"... å väntar jag ett tag till så får jag ångest.

För så tror jag att det är... att ångest är något som vi oftast skapar själva... i mitt fall genom att inte göra det jag bör göra... men när jag gjort det... ja då... kan jag göra vad jag vill... t.ex snöa iväg på ett YouTube-klipp... vissa skulle kanske kalla det för flum... men fan... vet inte riktigt om jag håller med om det...
.


... jag gillar ju Guru-prylar...

Kommentarer :

#1: Sniglon

hM, ångest är inget jag väljer att ha! Kanske fungerar så på "friska" människor- men inte på mig.



Kram



sniglon på tvären;)

skriven
#2: peter

Ja detta är ju en rent personlig reflektion hur det funkar för mig... och något som jag själv behöver påminna mig om... om och om igen...



... för annars så tar min "sjukdom" över och gör mig till slav för mina egna känslor igen... å fan... det vill jag inte bara längre...



... jag blir aldrig frisk men jag kan alltid välja att tillfriskna... och jag är väldigt lyckligt lottad eftersom jag är narkoman och alkolist vilket innebär att jag kan göra praktiska handlingar (eller i detta fallet ickehandlingar L) som hjälper mig att bygga upp den självkänsla jag inte har haft med mig...



... att leva i ett missbruk är att vara fånge i sina egna känslor...



... jag tror inte heller att du väljer att ha ångest... däremot är jag övertygad om att du förstår hur fri jag känner mig idag när jag slipper vara slav under mina känslor... och hur lätt det är för mig att bli det igen om jag inte ser upp och tar hand om mig på daglig basis...



... kärlek...



(((kram)))

peter

skriven
#3: Elvira

Wow..gillade faktiskt åxå Gurugrejjen..att älska sig själv först å främst,å ta hand om sig..



Hade ett jättebra samtal med en vän igår, å pratade just om det där med att känna jobbiga saker..att mitt stora mål är att våga må skräp, att ha förmågan att göra det utan flyktsoda..undrade om det ens va möjligt, å fick till svar att det ÄR det, å nu skriver du det med..så det känns hoppfullt..ler



Bra, TACK,..å jäbbla va duktig du varit!!:)



Kram

skriven
#4: peter

Undrar vad Gud tänkte när han däckade mig idag L... jojo denna läxan var bra L...



(((kram)))

peter

skriven

Kommentera inlägget här :